Letecké vlastnosti vrtuľníkov Vypracoval : Tomáš Michňa trieda :3.F
Čo je vrtuľník je lietajúci stroj ktorí môže letieť dopredu, dozadu, nabok, môže sa pohybovať priamo, hore aj dolu, a dokonca vznášať sa nehybne vo vzduchu
Prečo lieta vrtuľník Vrtuľník lieta vďaka rotoru ktorý sa pohybuje vysokou rýchlosťou a svojimi listami podobnými krídlam lietadla vytvára potrebný vztlak pre vylietnutie
Hlavní (nosný) rotor Vytvára potrební vstlak na udržanie vrtuľníku vo vzduchu. V súčasnosti ho poháňa výkonný turbohriadelový motor v minulosti to boli spaľovacie motory ale kôli ich hmotnosti boli neefektívne
Zadný (vyrovnávací) rotor zabezpečuje aby sa vplyvom krútiaceho momentu rotora netočil celí vrtuľník Používajú sa tri typy vyrovnávacích rotorov 1.zadná vrtuľka 2.dalšý hlavný rotor na alebo mimo osi prvého rotora a otáčajúci sa opačním smerom ako prví rotor 3.malá triska ktorá plní úlohu zadnej vrtuľky
Motor vrtuľníka Skladá sa z : Vstupné ústrojenstvo kompresor spaľovacia komora turbína kompresora volná turbína výstupný systém
Riadenie vrtuľníka Vrtuľník sa riadi pomocou zmeny veľkosti a smeru síl pôsobiacich na listy rotora a tiež zmenou ťahu zadného pomocného rotoru.
Riadiace systémy vrtuľníka Vrtuľník ma tri typy riadenia a to : 1. Ručné (cyklické)riadenie 2. Nožné riadenie 3. kolektívne riadenie + ovládanie výkonu motoru(motorov) Ručné (cyklické) riadenie :riadi sklon listou rotoru a nakláňanie hlavy rotoru Nožné riadenie :slúži na ovládanie vedľajšieho rotoru a tím na zmenu smeru na mieste Kolektívne riadenie :slúži na zmenu uhlu a rýchlosti stúpania pomocou zmeny uhlu nábehu listou motora Ovládanie výkonu motora (motorov) :ovláda sa pákou výkonu motoru ktorou sa zvyšuje alebo znižuje účinnosť elektromagnetických bŕzd motoru