Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Publicistický štýl.

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "Publicistický štýl."— Prepis prezentácie:

1 Publicistický štýl

2 Publicistický štýl: vymedzenie
štýl, ktorý sa uplatňuje v mediálnej komunikačnej sfére popri tom sa používa aj termín žurnalistický štýl rôzne chápanie vyplýva z rozmanitosti textov a funkcií, ktoré plnia v mediálnom priestore, ale aj z dynamiky samotných médií texty v tlači, rozhlase, televízii, v internetovej komunikácii

3 Funkcie publicistického štýlu
informačná persuazívna presvedčovacia, ovplyvňovacia

4 persuazívna funkcia prostredníctvom 1. metafory, 2. obrazu a 3. čísla
Tri príklady persuazívna funkcia prostredníctvom 1. metafory, 2. obrazu a 3. čísla

5 1. Používanie slova migrant v slovenskej tlači
...v posledných rokoch imigranti z Líbye zaplavujú juh Apeninského polostrova. Do krajín západnej Európy začali prúdiť ekonomickí migranti z východnej Európy. Migranti v posledných rokoch zaplavili utečenecké tábory na Cypre. Sýrski utečenci sa valia do Únie. Na ceste do Európy je 10 miliónov ľudí. Nie je to vlna, ale tsunami. Frekvencia slova migrant

6 V písaní o migrantoch sa uplatňuje metafora vody.
zaplaviť dok. (o vode ap.) vo veľkom množstve sa rozliať po povrchu, zatopiť prúdiť -i nedok. (o tekutine) prúdom tiecť: valiť sa vo veľkom množstve prichádzať; hrnúť sa, prúdiť: voda, lavína sa v-í; tsunami, cunami ničivá prívalová morská vlna spôsobená zemetrasením

7 2. Umiestňovanie produktov product placement

8

9 1 Typológia žánrov publicistického štýlu

10 A Spravodajské žánre publicistického štýlu
podávajú vecné a faktografické informácie o aktuálnych udalostiach okrem správ z politického, ekonomického a spoločenského života prináša súčasné spravodajstvo viac informácií zo sféry odbornej rýchlosť v podávaní informácií, autori sú obmedzení časom/rozsahom textu dominantný slohový postup: informačný odpovede na otázky: čo sa stalo, kto to urobil, kedy a kde, niekedy aj ako a prečo sa niečo stalo žánre: správa, krátka správa (noticka), rozšírená správa (má charakter článku, blíži sa k novinárskemu referátu, reportu)

11 II. Analytické žánre publicistického štýlu
sprostredkúvajú informácie a navyše fakty sa analyzujú, komentujú hodnotia nejde vždy o informácie nové, ale sú novým spôsobom posúdené, nová je ich analýza s argumentáciou analytické žánre pátrajú po súvislostiach, príčinách a dôsledkoch vypracúva sa tzv. investigatívny publicistický štýl investigatívny = skúmajúci, pátrajúci, vyšetrujúci: autor textu skúma, vyhľadáva fakty, informácie vo verejnom záujme (v spoločenskej, hospodárskej, politickej oblasti) po r. 1989 sa výrazne prejavuje individualizácia textov publicistického štýlu (texty s podpisom i fotkou), kým v minulosti predstavovali anonymné názory redakcie žánre: názor, úvodník, komentár, glosa, reportáž, blog, podcast glosa krátky komentár polemického charakteru (v tlači, v rozhlase, v televízii) k aktuálnym udalostiam al. problémom, vyjadrujúci postoj

12 podcast podcast je zvuková nahrávka, ktorú jej autori šíria prostredníctvom internetu alebo mobilných aplikácií, a to väčšinou v sérii ako pravidelnú reláciu od vysielania v rádiu sa podcast líši najmä tým, že je možné jeho vypočutie možné odložiť na neskôr, reláciu si možno vypočuť aj po častiach alebo opakovane monotematický útvar, ktorý analyzuje istú tému monologickým alebo dialogickým spôsobom (moderátor a hosť, hostia) vecné (na poučenie) aj zábavné podcasty (na vyplnenie času) ...

13 Úloha 3-2-1 Vypočujte si jeden podcast a povedzte:
3 najdôležitejšie informácie 2 informácie, ktoré vás najviac zaujali 1 otázka, ktorú by ste položili autorovi podcastu

14 Beletristické žánre publicistického štýlu
okrem informatívnej a persuazívnej funkcie majú aj estetickú funkciu žánre fejtón, beletrizovaná reportáž, medailón, črta fejtón krátky publicistický útvar s aktuálnou tematikou, podaný ľahko, živo a vtipne; rozhlasová relácia tohto druhu reportáž publ. útvar živo opisujúci skutočnú udalosť na zákl. autorovho očitého svedectva slovom, obrazom: medailón umel. al. publ. útvar venovaný osobnostiam, dielam, udalostiam črta žáner na rozmedzí vecnej a umeleckej prózy s literárnym spracovaním dokumentárnych prvkov, nejakého príbehu al. udalosti

15 Žánre hovorenej publicistiky
televízne besedy, riadené diskusie, polemiky

16 2 Výrazové prostriedky publicistického štýlu

17 Jazykové prostriedky dokumentujúce proces automatizácie publicistického vyjadrovania dokumentujúce proces štýlovej aktualizácie

18 Automatizácia publicistického vyjadrovania príklad: boj
boj s černošskou chudobou boj o Becherovku vyhrali Karlove Vary boj s vodičmi milujúcimi rýchlu jazdu boj proti čiernym stavbám boj s celulitídou boj so svojím partnerom boj proti rodine, i za rodinu...

19 Automatizácia publicistického vyjadrovania príklad: slovné spojenia
stereotypné spojenia slov pálčivý problém, téma, otázka časový horizont kľúčový moment plodný dialóg, diskusia vystaviť účet (vláde, poslancom) neurčité odkazy na aktérov udalostí scéna politická, medzinárodná, drogová, domáca, svetová, vrcholná kruhy vládnuce, diplomatické, cirkevné, podnikateľské

20 Proces štýlovej aktualizácie jazykových prostriedkov
Cesta do hlbín slovenskej duše. Česi sa pýtajú, aké naše knihy by mali čítať. 30 rokov po Liberáli vs. katolíci: Čakanie na Godota Pevnosť menom Smer sa začína rúcať šiť niečo modrou niťou (modrá ako symbol pravice) gordická otázka tlačiť na úverovú pílu nestrkajme hlavu do piesku, lebo o ňu prídeme Bugárov Most sa rúca ako domček z karát Film Cesta do hlubin študákovy duše (1939) film Deň po Čakanie na Godota pevnosť Boyard šiť niečo horúcou ihlou gordický uzol tlačiť na pílu strkať hlavu do piesku domček z karát

21 Záver

22 Stereotypizácia a aktualizácia: záver
spravodajské žánre analytické a beletristické žánre smerujú skôr k stereotypnosti smerujú viac k rôznorodosti, štýlovej individualizácii, originálnosti

23 Jozef Mistrík: výberová koncepcia štýlu štýl ako výber a zákonité usporiadanie výrazových prostriedkov Primárne štýly (7) hovorový umelecký publicistický náučný administratívny subjektívne štýly rečnícky esejistický subjektívno-objektívne štýly objektívne štýly


Stiahnuť ppt "Publicistický štýl."

Podobné prezentácie


Reklamy od Google