Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

ETIKA V SAMOSPRÁVE Ľuboš Kostelanský, Michal Piško, Transparency International Slovensko, Liptovský Ján, 21. júl 2019.

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "ETIKA V SAMOSPRÁVE Ľuboš Kostelanský, Michal Piško, Transparency International Slovensko, Liptovský Ján, 21. júl 2019."— Prepis prezentácie:

1 ETIKA V SAMOSPRÁVE Ľuboš Kostelanský, Michal Piško, Transparency International Slovensko, Liptovský Ján, 21. júl 2019

2 Je to konflikt záujmov? (I.)
Považujete takúto formu obchodného vzťahu medzi právničkou mesta a mestskou firmou za transparentné? Nejde v tomto prípade podľa Vás o konflikt záujmov? Je to konflikt záujmov? (I.) Novinárska otázka pre Transparency v 6/2016 Firma manžela právničky mesta Trenčín získala od mestskej parkovacej spoločnosti napriamo zákazku na poradenstvo pri verejnom obstarávaní (poradenstvo za 960 eur pri nákupe parkovacieho systému) „Považujete takúto formu obchodného vzťahu medzi právničkou mesta a mestskou firmou za transparentnú? Nejde v tomto prípade podľa Vás o konflikt záujmov?“

3 Je to konflikt záujmov? (II.)
Považujete takúto formu obchodného vzťahu medzi právničkou mesta a mestskou firmou za transparentné? Nejde v tomto prípade podľa Vás o konflikt záujmov? Je to konflikt záujmov? (II.) Novinárska otázka pre Transparency v 6/2019 Firma hlavného kontrolóra obce Tibava získala od tejto obce zákazku na odstránenie skládky. Kontrolór je vo firme spoločníkom i konateľom. „Je takýto postup protizákonný, porušili takýmto konaním zákon? Ide v tomto prípade prípadne o konflikt záujmov?“

4 Považujete takúto formu obchodného vzťahu medzi právničkou mesta a mestskou firmou za transparentné? Nejde v tomto prípade podľa Vás o konflikt záujmov? ČO JE konflikt záujmov Zákon č. 357/2004 o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov „Rozpor záujmov na účely tohto zákona je skutočnosť, keď verejný funkcionár pri výkone svojej funkcie uprednostní osobný záujem pred verejným záujmom.“ Vzťahuje sa na primátorov, starostov a poslancov (iba miest!) Zákon č. 552/2003 o výkone práce vo verejnom záujme „Rozpor záujmov podľa tohto zákona je skutočnosť, ak zamestnanec uprednostní osobný záujem pred verejným záujmom.“ Vzťahuje sa aj na zamestnancov miest a obcí

5 PRÁVNIČKA trenČína (Situácia I.)
Považujete takúto formu obchodného vzťahu medzi právničkou mesta a mestskou firmou za transparentné? Nejde v tomto prípade podľa Vás o konflikt záujmov? PRÁVNIČKA trenČína (Situácia I.) Neexistuje dôvod, aby zamestnanci mesta a firmy, v ktorých pôsobia, boli automaticky vylučovaní z akýchkoľvek obchodných vzťahov s mestom a jeho organizáciami. Samozrejme za predpokladu, ak z výkonu ich funkcie nevyplýva priama výhoda, ktorú by mohli využiť napríklad v procese obstarávania služby, prác či tovaru. V tomto prípade by takouto výhodou mohlo byť napríklad to, ak by sa právnička mesta zároveň podieľala na príprave podkladov pre danú zákazku. Obdobné nadobudnutia výhod z pozície vedúcich zamestnancov radnice nie sú vylúčené a preto je vhodné, ak mesto i verejnosť venujú takýmto prípadom zvýšenú kontrolu. Súťaž nebolo v tom čase treba, keďže šlo o zákazku do 20-tisíc eur (limit pre nákup služieb)

6 Kontrolór tibavy (Situácia iI.)
Považujete takúto formu obchodného vzťahu medzi právničkou mesta a mestskou firmou za transparentné? Nejde v tomto prípade podľa Vás o konflikt záujmov? Kontrolór tibavy (Situácia iI.) Postavenie hlavného kontrolóra upravuje Zákon o obecnom zriadení, podľa ktorého nesmie bez súhlasu obecného zastupiteľstva podnikať. Ak podniká bez súhlasu, ide o porušenie zákona. Na kontrolóra sa v zmysle Zákona o výkone prác vo verejnom záujme vzťahuje aj povinnosť zdržať sa konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu záujmov. Situácia, kedy firma riadená a vlastnená kontrolórom obce vykonáva práce pre obec na zmluvnom základe spĺňa všetky znaky konfliktu záujmov. Hlavný kontrolór totiž vykonáva priamu kontrolu všetkých zmlúv, uzatvorených obcou. Do jeho kompetencií preto spadá aj kontrola zmluvy, na základe ktorej jeho firma poskytuje obci služby.

7 Považujete takúto formu obchodného vzťahu medzi právničkou mesta a mestskou firmou za transparentné? Nejde v tomto prípade podľa Vás o konflikt záujmov? LEN ZÁKONY NESTAČIA Zákonná úprava konfliktu záujmov - vo viacerých zákonoch Pre laikov nie vždy jednoznačná Nepostihuje mnohé situácie z praxe Príklad: Zákon 357/2004 o ochrane verejného záujmu nariaďuje verejným funkcionárom oznámiť osobný záujem predtým, ako vystúpi k danej veci na rokovaní Nerieši situáciu, ak poslanec na rokovaní k danej veci nevystúpi Nerieši hlasovanie, napr. či sa má zdržať Konflikt záujmov preto samosprávy detailnejšie riešia v etických kódexoch - osobitne pre poslancov a osobitne pre zamestnancov úradu a pre zamestnancov organizácií

8 PODCEŇOVAnÁ ETIKA „Etický kódex nepotrebujeme, pretože u nás žiadna korupcia neexistuje.“ (zamestnanec košického magistrátu)

9 SLABÉ MIESTO SAMOSPRÁV
Oblasť etiky a konfliktu záujmov predstavuje jednu z najväčších slabín vo fungovaní samospráv z pohľadu transparentnosti. Zdroj: Hodnotenie Otvorená samospráva, rebríček miest 2018, Transparency International Slovensko

10 ETIKA SA PODCEŇUJE Len polovica (48) zo stovky najväčších miest zverejňuje na svojich internetových stránkach etický kódex zamestnancov samosprávy. Etický kódex volených predstaviteľov samospráv zverejňuje na svojich internetových stránkach len tretina (38) zo stovky najväčších miest. Zdroj: Hodnotenie Otvorená samospráva, rebríček miest 2018, Transparency International Slovensko

11 ETICKÝ PROGRAM TRANSPARENCY
Vďaka operačnému programu Efektívna verejná správa sme mohli v roku 2019 zrealizovať ETICKÝ PROGRAM – preškoliť v oblasti etiky manažérov a úradníkov z ôsmich slovenských miest – Bratislava Staré Mesto, Košice, Liptovský Mikuláš, Nitra, Trenčín, Trnava, Vranov nad Topľou a Zvolen. Čo ukázala naša sonda do prostredia slovenských miest? –› Etický program potvrdil zistenia z pravidelného hodnotenia samospráv. –› Etika je na okraji záujmu samospráv. Nejde o živú agendu, vzťah k nej je formalistický. –› Prijaté etické kódexy sa v praxi neuplatňujú, zamestnanci ich nepoznajú, neboli pri ich vzniku. Lídri často nepovažujú etiku za dôležitú. –› Mestá nemajú etické komisie, splnomocnencov pre etiku alebo etických poradcov. Neevidujú etické podnety a neriešia etické dilemy.

12 RADNICE KONČIA PRI KÓDEXOCH
Porovnali sme samosprávy zaradené do nášho etického programu. Ukázalo sa, že mestá s etikou končia prijatím etických kódexov zamestnancov. Na túto smernicu primátora už nenadväzuje ďalšia potrebná infraštruktúra.

13 ÚRADNÍCI NETUŠIA o ETIKE
ZISTENIE: Naše poznatky z návštevy miest zaradených do etického programu sú také, že úradníci nezriedka ani len netušia, že ich organizácia prijala etický kódex. Zvyšní väčšinou nepoznajú jeho obsah. POROVNANIE: (koľko zamestnancov nevie o etickom kódexe) Trnava % Liptovský Mikuláš % Bratislava – Staré Mesto 26 % Trenčín % Zdroj: Dotazníkový prieskum vo vybraných samosprávach, TIS, 2019

14 KULTÚRA VŠÍMAVOSTI Zistili sme, že na radniciach nevládne potrebná kultúra všímavosti. Väčšina úradníkov je ochotná oznamovať nekalé praktiky, nerobia tak však kvôli prekážkam – nedôverujú, že ich podnety budú prešetrené, boja sa odplaty a odhalenia totožnosti. Pre rozvoj etického prostredia je zásadný postoj lídrov, ktorí tému otvárajú, idú príkladom a trvajú na uplatňovaní etických zásad rovnako pre všetkých. PRIESKUM: Koľko zamestnancov vidí prekážky pri oznamovaní nekalých praktík (neprešetrenie podnetu, odhalenie totožnosti oznamovateľa, riziko odplaty) Nitra % Vranov nad Topľou % Košice % Trnava % Trenčín % Bratislava, Staré Mesto % Liptovský Mikuláš % Zdroj: Dotazníkový prieskum vo vybraných samosprávach, TIS, 2019

15 VŠEMOCNÍ VEDÚCI? Naše poznatky z etického programu ukazujú, že mestá najčastejšie zverujú etiku do rúk vedúcich pracovníkov, ktorí majú prijímať etické podnety a často o nich aj rozhodovať. Môže to byť jeden z dôvodov, prečo nie je etika živá agenda – vedúci nemajú o etike potrebné vedomosti, popri množstve iných úloh tému nepovažujú za dôležitú. ODPORÚČANIE: Vhodnejšie je zveriť túto agendu splnomocnencovi pre etiku alebo etickej komisii. PRIESKUM: Na koho sa majú obrátiť zamestnanci pri etickej dileme? Košice personálny útvar, hlavný kontrolór Liptovský Mikuláš prednosta Nitra nadriadený Trnava priamy nadriadený Bratislava – Staré Mesto vedúci zamestnanec, miestny kontrolór Trenčín priamy nadriadený, prednosta Vranov nad Topľou nadriadený zamestnanec Zdroj: Dotazníkový prieskum vo vybraných samosprávach, TIS, 2019

16 SLABÉ MIESTO SAMOSPRÁV I.
Je dobré, ak radnice vedia definovať, ktoré oblasti ich pôsobenia sú rizikové z hľadiska nekalých praktík. Náš prieskum medzi zamestnancami úradov ukázal, že najslabším článkom samospráv sú STAVEBNÉ ÚRADY. Otázka: Označte oddelenia miestneho úradu, kde hrozí najvyššie riziko nekalých praktík. Odpovede: Bratislava – Staré Mesto Stavebný úrad Košice Oddelenie výstavby Vranov nad Topľou Oddelenie výstavby Nitra Odbor stavebného poriadku Liptovský Mikuláš Odbor stavebného poriadku a územného rozhodovania Trenčín Útvar stavebný a životného prostredia Trnava Stavebný odbor (2. najrizikovejší) Zdroj: Dotazníkový prieskum vo vybraných samosprávach, TIS, 2019

17 SLABÉ MIESTO SAMOSPRÁV II.
Zamestnancov miest zaradených do nášho etického programu sme sa pýtali, aké konkrétne nekalé praktiky sa dejú na ich úrade. Najčastejšou odpoveďou bolo RODINKÁRSTVO a ZAMESTNÁVANIE PRÍBUZNÝCH. Samosprávam odporúčame venovať zvýšenú pozornosť ich personálnej politike - procesu prijímania nových kádrov. Ako sú na tom mestá (prieskum)? –› Vedúcich vyberá cez výberové konanie len tretina (35) zo stovky najväčších miest. –› Nových úradníkov – referentov nevyberá cez výberové konanie až 38 zo stovky najväčších miest. Zdroj: Hodnotenie Otvorená samospráva 2018, TIS

18 SLOVO „KORUPCIA“ JE TABU
V rámci nášho etického programu sme analyzovali etické kódexy viacerých samospráv. Všetky sa vyhýbajú slovu „korupcia“ a téme úplatkárstva. V rozhovoroch to predstavitelia radníc odôvodňujú tým, že u nich sa tento fenomén nevyskytuje. Prax v trestnej oblasti to vyvracia. ODPORÚČANIE: Samosprávy by mali mať svoj antikorupčný program (minimálne ako časť etického kódexu), v ktorom identifikujú riziká korupcie a klientelizmu a popíšu mechanizmy ako im predchádzať. Porovnanie (antikorupčný program) : Bratislava, Staré Mesto nie Liptovský Mikuláš nie Nitra nie Trnava nie Trenčín nie Vranov nad Topľou nie

19 RADNICE A POLITIKA DAROV
Aké dary zamestnanci prijali (niektoré príklady uvedené v dotazníku) Etické kódexy väčšiny samospráv zamestnancom zakazujú prijímanie darov a iných výhod. Takýto zákaz v praxi nefunguje. Prijatie daru za posledné 4 roky: (koľko úradníkov prijalo dar) Liptovský Mikuláš % Trnava % Vranov n./T % Košice % Nitra % Bratislava, Staré Mesto 18 % Trenčín % Dotazníkový prieskum medzi zamestnancami mestských úradov, TIS, 2019 Čokoláda Bonboniéra Kvety Prezentačné pero s logom Fľaša vína

20 MINIMUM V ETICKOM KÓDEXE
Odporúčania Transparency International KORUPCIA - Všetky kódexy správania sa verejných činiteľov by mali explicitne definovať a zakazovať úplatkárstvo. KONFLIKT ZÁJMOV - Konflikt záujmov je základom väčšiny neetického správania sa vo verejnej funkcii. Táto oblasť by preto mala byť komplexne pokrytá v každom etickom kódexe . DARY A VÝHODY- Prijímanie darov a iných výhod sa považuje za hlavnú príčinu vzniku konfliktu záujmov. Etický kódex by mal jasne definovať, čo sa považuje za dar a stanoviť hranice jeho prijateľnosti. ZNEUŽÍVANIE VEREJNÉHO MAJETKU – Etický kódex by mal určiť, čo sa považuje za neprijateľné nakladanie s verejným majetkom, aj s uvedením konkrétnych príkladov.

21 DOBRÁ PRAX – BRNO STŘED Prihlásenie k hodnotám ako otvorenosť, demokracia, právny štát... Takt a slušnosť zamestnancov v rámci úradu Lojalitu k záujmom verejnej správy a úradu až dokiaľ pokyn vedúceho nie je v rozpore s etikou a zákonmi Nestrannosť a dôveru verejnosti k práci úradu Profesionalitu a kvalitu práce zamestnancov úradu, osobnú zodpovednosť za kvalitu úradu a samostatné vykonávanie úloh Otvorené informovanie zamestnancov o práci úradu Právo zamestnancov na slobodu prejavu a vyjadrovanie k činnosti úradu Predchádzanie korupcii a informovanie nadriadených o nekalom konaní Prijímanie darov (akceptované drobné dary v mimoriadnych situáciách) Konflikt záujmov – uprednostnenie verejného záujmu nad osobným Vystupovanie zamestnancov navonok v súlade s hodnotami radnice Rola vedúcich pracovníkov – rešpekt k podriadeným Záväznosť pre zamestnancov, porušenie pracovnej disciplíny

22 ETICKÝ KÓDEX A ČO ĎaLEJ I.
Rada pre etiku – poradný orgán starostu, členovia menovaný starostom, volia si spomedzi seba predsedu, členstvo čestné – bez nároku na honorár. Rada má svoj štatút a rokovací poriadok. Zloženie komisie (príklad): prednosta zamestnanec úradu poslanec miestneho zastupiteľstva zástupca tretieho sektora člen nominovaný starostom Splnomocnenec pre etiku - výkonný pracovník podriadený starostovi. Smernica pre etiku – manuál definujúci oprávnenia Rady pre etiku a Splnomocnenca pre etiku a ďalších postupov. primátor Rada pre etiku Splnomocnenec pre etiku

23 ĎAKUJEME ZA POZORNOSŤ


Stiahnuť ppt "ETIKA V SAMOSPRÁVE Ľuboš Kostelanský, Michal Piško, Transparency International Slovensko, Liptovský Ján, 21. júl 2019."

Podobné prezentácie


Reklamy od Google