DIECÉZNA ŠKOLA VIERY 3. TÉMA: EUCHARISTIA..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Anjelské chóry.
Advertisements

December Nemudruj o minulosti, nesnívaj o budúcnosti, ale chop sa okamihu a uč sa od tejto chvíle.
Dobrý pastier Žalm 23 (veršovaná parafráza - MBKB)
Úcta a poslušnosť Boh chcel, aby sme si po ňom ctili svojich rodičov, ktorým vďačíme za svoj život, a ktorí nám odovzdali poznanie Boha. Sme povinní ctiť.
Symboly Ducha Svätého.
Pracovný list 5. kapitola BIBLIA PRE VŠETKÝCH 2018
Dokument pápežskej Rady pre rodinu Príprava na manželstvo
Pracovný list 16. kapitola BIBLIA PRE VŠETKÝCH 2018
Náboženský extrémizmus
PodpornÉ skupinkY pre smútiacich
STRED BIBLIE.
Krížová cesta detí /:Bol si tam, keď kríž ťažký niesol Pán:/
Podobne po večeri vzal kalich a hovoril: "Tento kalich je nová zmluva v mojej krvi, ktorá sa vylieva za vás.“ LK 22,20.
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
Ako čeliť Zlému.
som slobodný, ak nepoviem k ČOMU som slobodný.
4. prikázanie CTI OTCA I MATKU SVOJU
Nebojte sa! Ján Pavol II..
Podobne po večeri vzal kalich a hovoril: "Tento kalich je nová zmluva v mojej krvi, ktorá sa vylieva za vás.“ LK 22,20.
Oslava kresťanských tajomstiev
Duchovné rozlišovanie
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
Pracovný list 1. kapitola BIBLIA PRE VŠETKÝCH 2018
VÁPNIK.
Očistec.
Najväčšia osobnosť v dejinách ľudstva bol Ježiš Kristus.
Porušuje 1. Božie prikázanie
Odkaz Jána Pavla ll. rodinám.
Úcta k Panne Márii.
Tommy's Window Slideshow
Pracovný list 16. kapitola BIBLIA PRE VŠETKÝCH 2018
Pracovný list 9. kapitola BIBLIA PRE VŠETKÝCH 2018
Alkohol a alkoholické nápoje
DUŠE V OČISTCI Mária Simma.
Metódy používané na vyučovaní
Tommy's Window Slideshow
Sv. Ondrej.
Buď napojený na Ježiša inak budeš mimo
Sv. omša za účasti detí
16. apríla 1927 v Bavorskom mestečku Marktl sa narodil?
Viem, čím budem a prečo Milan Cák 4 . B.
DIECÉZNA ŠKOLA VIERY 2.TÉMA BIRMOVANIE.
Nebojte sa! Ján Pavol II..
Pracovný list 9. kapitola BIBLIA PRE VŠETKÝCH 2018
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
PRED SVIATOSŤOU ZMIERENIA: 1. Modlím sa k  "Príď, Duchu Svätý, a pomôž mi, aby som spoznal svoje hriechy, úprimne ich oľutoval, vyznal a naozaj sa.
Čo je Eucharistia? Čo je Sviatosť Oltárna? Čo je sväté prijímanie?
BOH Eucharistia Dobrý dar Eucharistia grécke slová Eu – dobrý
B. Bystrica – Badín 2014 konferencia o pastorácii rodín vo farnosti
Meno označuje - patróna - vzor - pomocník.
Korene viery v zmŕtvychvstanie v Starom zákone
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
Nebojte sa! Ján Pavol II..
VIEŠ, ČO MÁŠ ROBIŤ ? Denne seď aspoň 10 minút v tichosti.
Tradície na Slovensku- KRSTINY
Sv. alžbeta uhorská.
Taliansko- NAšA DOVOLENKA
Pr. č. 7 Martin Heidegger.
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
“Ja riadim tvoje kroky“
Diecézna škola viery 6. KŇAZSTVO Sviatosť posvätného stavu
4. SVIATOSŤ POKÁNIA.
Sviatosť manželstva Diecézna škola viery.
Naše svetlá (hviezdy) – SV. Cyril a sv. Metod
Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku
Diecézna škola viery 5. POMAZANIE CHORÝCH
MATKA A DCÉRA Vďaka ti, žena, za samotný fakt, že si ženou! sv.J.P.II.
Prométheus v gréckej mytológii
(I. 1.) Verím v Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme, (II. 2.) i v Ježiša Krista, jeho jediného Syna, nášho Pána, (II. 3.) ktorý sa počal z Ducha.
Prepis prezentácie:

DIECÉZNA ŠKOLA VIERY 3. TÉMA: EUCHARISTIA.

sviatosť všetkých sviatostí: reálna prítomnosť Krista; SVIATOSŤ EUCHARISTIE sviatosť všetkých sviatostí: reálna prítomnosť Krista; v ostatných sviatostiach: dynamická prítomnosť

NÁZVY EUCHARISTIE V SZ: manna (Ex 16,12), obeta Melchizedecha (Gn 14, 18n), hostina s vínom najjemnejším (Iz 25, 6).

V NZ: Eucharistia (Didaché 1. stor.), eu = dobrý; charis = dar, láska; NÁZVY EUCHARISTIE V NZ: Eucharistia (Didaché 1. stor.), eu = dobrý; charis = dar, láska; eucharistein = ďakovať.

NÁZVY EUCHARISTIE V NZ: Pánova večera, lámanie chleba, eucharistické zhromaždenie (porov. 1 Kor 11, 20; Lk 24, 35; 1 Kor 11, 17-34).

NÁZVY EUCHARISTIE V NZ: prijímanie (communio), sväté veci (sancta), liek nesmrteľnosti, viatikum (pokrm na cestu), svätá omša (missa sancta).

USTANOVENIE EUCHARISTIE Mt 26, 26-28; Mk 14, 22-24; Lk 22, 15-20) a svätý apoštol Pavol (porov. 1 Kor 11, 23-25)

USTANOVENIE EUCHARISTIE Ježišove slová pri Poslednej večeri: Toto je moje telo... Toto je moja krv... Toto robte na moju pamiatku.

USTANOVENIE EUCHARISTIE slová ustanovenia Cirkev považuje a vždy aj považovala za historické a vždy ich aj chápala v doslovnom význame.

PODSTATNÉ PRVKY EUCHARISTIE -SPRÍTOMNENIE -OBETOVANIE - DAROVANIE.

SVIATOSTNÝ ZNAK EUCHARISTIE -matéria: chlieb a víno -forma: konsekračné slová

PRÍTOMNOSŤ KRISTA V EUCHARISTII -vere (opravdivo) -realiter (reálne) - substantialiter (podstatne).

PRÍTOMNOSŤ KRISTA V EUCHARISTII reformátori Luther, Zwingli, Kalvín učili, že Kristus je v nej iba ako v znaku, v obraze alebo v účinnosti.

„Konsekráciou chleba a vína sa uskutočňuje premena celej podstaty chleba na podstatu tela Krista, nášho Pána, a celej podstaty vína na podstatu jeho krvi“ (KKC 1376)

PRÍTOMNOSŤ KRISTA V EUCHARISTII Túto premenu Katolícka cirkev nazýva transsubstanciácia alebo prepodstatnenie.

EUCHARISTIA AKO OBETA Kristus sa ponúka Bohu za účelom oslavy Boha a súčasne ľuďom ako pokrm, ktorého účelom je posvätenie ľudí.

EUCHARISTIA AKO OBETA Plody krvavej obety sa teraz prijímajú v nekrvavej obete; hodnota krvavej obety sa nezmenšuje nekrvavou obetou.

EUCHARISTIA AKO OBETA Svätá omša je obetou chvály a vďaky. Vnútorná hodnota svätej omše je nekonečná (hodnota obetného daru a hodnota prvotného kňaza),

preto sa táto obeta môže prinášať iba Bohu na jeho oslavu. EUCHARISTIA AKO OBETA preto sa táto obeta môže prinášať iba Bohu na jeho oslavu.

EUCHARISTIA AKO OBETA Svätá omša je obetou zmiernou a prosebnou zameranou na dobro sveta: milosrdenstvo, milosť a pomoc (porov. Hebr 4, 16)

EUCHARISTIA AKO OBETA Miera odpustenia trestov za hriechy skrze obetu svätej omše závisí u živých od stupňa ich dispozície.

EUCHARISTIA AKO OBETA Duše v očistci môžu získať odpustenie trestov za hriechy na spôsob prosby.

Ovocie obety svätej omše (fructus missae): EUCHARISTIA AKO OBETA Ovocie obety svätej omše (fructus missae): f. generalis – prospieva Cirkvi f. specialis - prítomní

Ovocie obety svätej omše (fructus missae): f. specialissimus – kňaz EUCHARISTIA AKO OBETA Ovocie obety svätej omše (fructus missae): f. specialissimus – kňaz f. ministerialis - úmysel

VYSLUHOVATEĽ EUCHARISTIE Vysluhovateľom Eucharistie je sám Kristus – večný veľkňaz. Pôsobí prostredníctvom kňazov a prináša euch. obetu.

VYSLUHOVATEĽ EUCHARISTIE Schopnosť platne celebrovať eucharistickú obetu pramení z platnej vysviacky, ktorá uschopňuje konať in persona Christi.

VYSLUHOVATEĽ EUCHARISTIE Vysluhovateľ rozdávania sv. prijímania: riadny: biskup, presbyter, diakon mimoriadny: akolyta (laik).

PRIJÍMATEĽ EUCHARISTIE Každý pokrstený, ktorému to právo nezakazuje. Deťom: vyžadujú sa od nich dostačujúce vedomosti a dôkladná príprava.

PRIJÍMATEĽ EUCHARISTIE Veriaci v nebezpečenstve smrti, pochádzajúcom z akejkoľvek príčiny, majú sa posilniť svätým prijímaním na spôsob viatika.

PRIJÍMATEĽ EUCHARISTIE Veriaci v nebezpečenstve smrti: viatikum. Dbať, aby sa chorí ním posilnili, kým sú pri plnom vedomí.

PASTORAČNO-DUCHOVNÝ VÝZNAM EUCHARISTIE - Je vrcholom a prameňom celého kultu a kresťanského života.

PASTORAČNO-DUCHOVNÝ VÝZNAM EUCHARISTIE - Ňou sa naznačuje a uskutočňuje jednota Božieho ľudu a dovršuje budovanie Kristovho tela.

Niektoré pastoračné postrehy duchovné sv. prijímanie účinky sv. prijímania: dôverne zjednocuje s Kristom zveľaďuje a obnovuje život milosti chráni pred budúcimi smrteľnými hriechmi zotiera všedné hriechy prehlbuje včlenenie do Cirkvi

Pastoračné postrehy II. minimálne raz do roka prijať Eucharistiu eucharistický pôst: 1 hodina pred sv. prijímaním (okrem vody a liekov) druhýkrát za deň na sv. prijímanie: len pri účasti na celej sv. omši sv. omša cez médiá: nikdy nenahrádza priamu osobnú účasť; istú užitočnosť prináša tomu, kto nemôže byť fyzicky účastný