Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Sieť nových zručností (New Skills Network - NSN) Tematická sieť (1. 1

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "Sieť nových zručností (New Skills Network - NSN) Tematická sieť (1. 1"— Prepis prezentácie:

1 Sieť nových zručností (New Skills Network - NSN) Tematická sieť (1. 1
Mária Paveleková Nové zručnosti pre nové povolania konferencia Banská Bystrica, 13. december 2011

2 Tematické siete LLP Zabezpečenie kvality v celoživotnom vzdelávaní (QALLL) Sieť nových zručností (New Skills Network) Inklúzia znevýhodnených osôb (Inclusion) Ďalšie vzdelávanie učiteľov a školiteľov (City-M) Spolupráca v porozumení a implementácii ECVET (NetECVET)

3 Projekt NSN Sieť národných agentúr Programu celoživotného vzdelávania (LLP) koordinovaná Islandskou národnou agentúrou LLP 15 partnerských krajín (NA LLP): AT, BG, BE, DK, EE, FI, HU, IS, LT, PO, NL, NO, SE, SI, SK trvanie: 36 mesiacov ( – ) Zameranie na rôzne akcie – projekty LLP (centralizované a aj decentralizované projekty)

4 ktoré ľudia na trhu práce potrebujú,
Hlavná výzva Trh práce a zručnosti, ktoré ľudia na trhu práce potrebujú, sa vyvíjajú rýchlo a budúce pracovné miesta budú vyžadovať vyššiu úroveň vzdelania, ako aj iný súbor odborných zručností a kvalifikácií

5 Všeobecné výzvy Globalizácia Technologické zmeny Klimatické zmeny
Demografické zmeny – starnutie populácie a migrácia Nerovnomerné zastúpenie mužov a žien Over the last decades, companies have been operating across a wider geographical scope and trade has become more internationalized. With new technologies improving the effectiveness of the production process and changing the way we work, for example towards more multitasking or team work, the demand for higher-skilled workers is increasing Climate Change- As a result of investments to tackle the effects of climate change, new markets and job opportunities may emerge, especially in sectors related to environmental services, clean technologies, renewable energies, recycling, urban and rural renovation or nature conservation. Europe already holds a leading position in some of the technology required for renewable energy and may yet benefit further from this shift. But this will necessitate education and training programmes for emerging new professions. Gender imbalances. Less than one third of occupations in the EU are ‘gender mixed’ occupations, while the remainder are dominated by one gender. It is too often the case that female-dominated jobs are at the lower end of the skills spectrum while several male-dominated professions are to be found in highly qualified areas of employment. Avoiding gender imbalances would help ensure the allocation of the supply of labour where it is most needed and therefore avoid skills shortages.As such, efforts should be pursued both ways, encouraging men into what are traditionally more female-dominated areas such as care work, and further facilitating women’s access to f.ex. technical occupations. At the same time, this should achieve a better gender balance between high and low-skilled jobs and more equal opportunities for skills development. Demographic change –ageing - We are all very well aware of the ageing European population. The aging of the population will have a considerable effect on the way people work and the increased demand for employees in some sectors, such as health and social care, which will create many new job opportunities. Economic growth generally supports older people working. Where the demand for labour is high employers are more likely to set aside any prejudice against older workers. Taking measures to make education and training accessible throughout the life course is therefore essential

6 Východiská NSN Európa s vysokokvalifikovanou a flexibilnou pracovnou silou je stále vzdialená od reality Rozhodnutie Rady 2007 “Nové zručnosti pre nové povolania“ zdôraznilo potrebu predvídať potrebné zručnosti a nedostatky v zručnostiach vznikajúce na európskom trhu práce EK: GR pre vzdelávanie & GR pre zamestnanosť publikovali v decembri 2008 Komunikáciu „Nové zručnosti pre nové povolania“ zameriavajúcu sa na niekoľko politických cieľov: Posilniť kapacitu EU pre skvalitnenie zručností na všetkých úrovniach Predvídať a zosúladiť požiadavky trhu práce a zručnosti Zosúladiť rôzne kvalifikačné profily a potreby trhu práce v jednotlivých krajinách The Lisbon Agenda from 2000 set out a goal for Europe to be come the world´s greatest knowledge society with a highly-skilled and flexible workforce by This goal is far from being met as Europe with a highly-skilled and flexible workfoce is still far from reality. Today, economic crisis, climate change, globalisation, technological change and demographic developments are posing huge challenges to the whole of Europe, offering risks and threats to existing jobs, as well as many new opportunities. Acknowledging the challenge, the 2007 Council resolution on New skills for new jobs stressed the need to anticipate the skill needs – and skill gaps – emergin in the European labour market. The 2008 Spring European Council called for a comprehensive assessment of skill requirements in Europe up to the year 2020 and in December 2008, the European Commission launched its communcation on New skills for new jobs. Several issues were presented as key actions in order to match skills better with labour market needs.

7 Aké zručnosti sú potrebné?
At the European Business Summit in Brussels, a new study entitled Who cares? Who dares? Was introduced. The authors of the Who Dares Who Cares report (INSEAD) base their judgement of the skills gap on some research findings on how Europe as a whole and some its countries are doing. They work with a three tiered Skill pyramid – while the details might differ, I think in some form this may be familiar to you: At the bottom are the basic skills required for social integration such as literacy in its broad terms of reading, basic scientific and mathematical knowledge and some proficiency in communication. The second tier represents the skill needed for the job market – both sector specific and horizontal. The third tier is global knowledge economy talents, such as the capacity to generate innovation and ability to adapt to and lead in inter-cultural or rather cross-cultural environments. Grades were given to all the EU countries and then an overall grade for Europe was worked out for Europe. The result is not promising: B for tier 1, B- for tier 2 and C for 3rd tier. Not surprisingly the author say we need more people with more skills. We must remember that there are not some outsiders or unconcerned parties behind this report: These are concerned people with high appreciation of the importance of skills: “Skills are the critical success factor for competing in the knowledge economy. Without skills, investments in other resources, such as new technologies and infrastructure, collapse. Europe’s supply of skills was already under threat before the financial crisis plagued the region. Now, as governments and businesses scramble to cut costs, skills are under even greater threat. Without prompt and significant action to generate the required skills, much of Europe’s stimulus packages and past investment could be wasted.”

8 NSN – hlavné ciele Zabezpečiť, aby LLP čo najviac podporil krajiny zapojené do LLP v skvalitňovaní odborných vedomostí, zručností a spôsobilostí v súlade s potrebami trhu práce Podporiť tvorbu väčšieho počtu kvalitnejších projektov, ktoré pomôžu Európe odstrániť súčasné nedostatky v zručnostiach a vo všeobecnosti podporia skvalitňovanie zručností občanov Ovplyvniť budúcnosť, tvorbu príslušných politík

9 Špecifické ciele zmapovať súčasný stav témy Nové zručnosti pre nové povolania zozbierať kľúčové politické dokumenty a vytvoriť národné správy o realizácii iniciatívy na národných úrovniach zozbierať a analyzovať výsledky projektov LLP a preskúmať, ako už LLP prispel k skvalitňovaniu zručností a ich zosúladeniu s trhom práce v Európe identifikovať “príklady dobrej praxe“ a podporiť ich ďalšie využívanie prostredníctvom rôznych diseminačných aktivít inšpirovať ďalší rozvoj politík konkrétnymi odporúčaniami pre tvorcov politík a ďalšie zúčastnené strany na úrovni EÚ a členských štátov posilniť profil LLP ako nástroja pre rozvoj zručností v Európe podporiť zosieťovanie medzi príjemcami grantov a inými zúčastnenými stranami create a state of play of the New Skills for New Jobs theme. This entails collection of background policy documents and creation of country factsheets collect & analyse project outputs and examine how successful the LLP has been in contributing to the upgrading of skills and skills matching in Europe identify “best practices” and facilitate further exploitation and mainstreaming through various dissemination activities inspire further policy development with concrete recommendations to policy-makers and other stakeholders at EU and MS levels heighten the profile of the LLP Programme as a tool for skills development in Europe support networking between project promoters and stakeholders

10 Semináre Peer Learning & zručnosti (Island, 31. 5. – 1. 6. 2010)
Mobility & zručnosti (Belgium, ) Sektory & zručnosti (Maďarsko – 9. – ) Zosieťovanie & zručnosti – kontaktný seminár (Estónsko – 11. – ) Záverečná konferencia & výstava projektov (Dánsko – máj 2012) Nadväzujúce národne semináre (krajiny zapojené do NSN, )

11 Ďalšie aktivity & výsledky
webová stránka databáza projektov – 300 projektov elektronický časopis siete (2x ročne) príklady dobrej praxe v niekoľkých jazykoch súhrnná správa o téme a stručné národné správy odporúčania zo seminárov NSN zábavné podporné video postery & brožúry

12 Peer Learning & zručnosti
Výsledky seminára: Stručné národné správy od národných expertov Súbor dobrých príkladov/postrehov/ideí od národných expertov Odporúčania pre: partnerov siete NSN Európsku komisiu: napr.: dôraz na skoré kariérové poradenstvo; vytvárať kladný postoj k OVP; skvalitniť informovanosť pre rôzne skupiny, rôzne informácie a rôznymi formami; vytvoriť komplexné informácie pre mladých ľudí a ich rodičov pre výber povolania; zvýšiť uznávanie kompetencií na úrovni EÚ pre voľný pohyb pracovnej sily; preklenúť priepasť medzi univerzitami a MSP; vytvoriť novú agentúru EÚ pre „Analýzu a predvídanie zručností“; podporiť uznávanie neformálneho vzdelávania a informálneho učenia sa na úrovni rezortov

13 Seminár: Mobility & zručnosti
Výsledky (časť): 4 témy (pracovné skupiny): Aké zručnosti je možné získať?: interkultúrne zručnosti; rešpekt a tolerancia k iným kultúram; práca v medzinárodnom tíme Nové zručnosti pre nové povolania: viac zručností pre pracovníkov; komunikačné zručnosti; sebavedomie; prekonávanie stresu; aj životné skúsenosti; prierezové zručnosti; sociálne a kultúrne zručnosti; plánovanie kariérových zručností; „green skills“; digitálne zručnosti; cudzie jazyky, .... Identifikácia zručností a kvalitatívna príprava: identifikácia zručností pred mobilitou je dôležitá; väčšina študentov, učňov a inštitúcií sa snažia zdokonaliť „mäkké zručnosti“ a nie odborné zručnosti Validácia, uznávanie a využívanie zručností: je potrebné mať nástroje a metódy na identifikáciu všeobecných a odborných zručností získaných na mobilite a ich meranie (zamerať sa na skvalitnenie špecifických zručností); príklady takýchto nástrojov 13

14 Seminár: Sektory & zručnosti
Stretnutie zástupcov rezortov a tvorcov politík OVP – výmena skúseností, tvorba partnerstiev, návrh riešení pre meniace sa sektorové potreby v zručnostiach Kľúčové otázky: Formy a metódy spolupráce tvorcov politík OVP, zamestnávateľov a zástupcov rezortov pri príprave budúceho OVP v súlade s požiadavkami trhu práce Existujúce nástroje a zdroje pre predvídanie zručností Existujúce stimuly/pohnútky pre rozvoj a skvalitnenie zručností a ich možné použitie pre väčšiu zainteresovanosť zamestnávateľov Správny „mix“ zručností podporujúci zamestnanosť, ľahší prístup k trhu práce a profesijnú mobilitu

15 Príklady dobrej praxe Databáza projektov – 300 projektov
142 vybraných pre hodnotenie externými hodnotiteľmi 20 príkladov dobrej praxe (7 Erazmus, 13 Leonardo da Vinci) Témy príkladov dobrej praxe: Biosystémy v poľnohospodárstve, biotechnológie, ekologické stavebníctvo, obnoviteľné zdroje energie, doprava, zdravotná a sociálna starostlivosť Príklady dobrej praxe v analýze odborných potrieb v MSP Zamestnateľnosť a podnikanie (spolupráca univerzít a podnikov) Vysoké školy ako generátor strategických kompetencií Poradenstvo na pracovisku, poradenstvo pre prisťahovalcov Webový nástroj pre vnútropodnikových školiteľov

16 Uisti sa, že si súčasťou budúcnosti!

17 Informácie Viac informácií na NSN webovej stránke Ďakujem za pozornosť!


Stiahnuť ppt "Sieť nových zručností (New Skills Network - NSN) Tematická sieť (1. 1"

Podobné prezentácie


Reklamy od Google