Stiahnuť prezentáciu
Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte
1
Environmentálna výchova 6.ročník Mgr. Gabriela Gencová
Prírodné zdroje Environmentálna výchova 6.ročník Mgr. Gabriela Gencová
2
Čo je energia ?
3
Žiaci sa pustili do práce
5
Z odpovedí žiakov: Energia je vlastne elektrina, ktorá poháňa elektrické spotrebiče. Máme z nej elektrinu. Je to prúd, ktorý posiluje svetlá a vyžaruje blesky. Je to zdroj sily alebo nejaký energetický nápoj. Energia je zdroj sily a zábavy, dodáva mi to silu. Energia je napr. elektrina alebo nejaký zdroj, čo poháňa veterné mlyny. Energia je nejaký zdroj, ktorý nám niečo dodáva, z čoho čerpáme tu silu.
6
Energia je keď niečo robíš rýchlo a tým vytváraš energiu nejakým pohybom alebo silou.
Je to, že má chuť do života, má chuť skákať, behať. Je to určitá sila, ktorá poháňa všetky veci a stroje. Zásobuje celý svet, využívame ju v domácnosti, bez energie by napr. nesvietila žiarovka. Elektrárne vyrábajú energiu a zásobujú mestá a dediny. Človek má tiež energiu, ktorú pri námahe stráca a počas spánku dobýja. Energia je taký ziav, že sa to spracováva s prírodných vecí, napr. zo Slnka.
7
Energia je tajomná sila - nemôžeme ju vidieť, nemôžeme sa jej dotknúť, ale všetci ju potrebujeme a denne používame. Energia má schopnosť konať prácu, vyprodukovať teplo alebo pohyb. Energiu používame na svietenie, vykurovanie alebo ochladzovanie našich domov, na prevádzku áut a strojov. Využívanie energie ale prináša mnohé problémy so znečistením prostredia a spôsobuje zmeny mnohých zložiek prostredia, ktoré majú často charakter nezvratných, pre živé organizmy ohrozujúcich vplyvov. Preto najdôležitejším krokom človeka, ako sa vyrovnať s touto situáciou, je získavať energiu čo najšetrnejšími spôsobmi, aby sa krajina narušovala čo najmenej, a spotrebovávať len toľko energie, ktoré je naozaj nevyhnutne nutné. Dnešná spoločnosť, zvyknutá na všetky výdobytky vedy a techniky, sa ale vybrala cestou neobmedzeného plytvania prírodnými zdrojmi a príroda už naše aktivity nedokáže kompenzovať. Je najvyšší čas, aby sme sa spolu zamysleli nad naším prístupom k darom, ktoré nám príroda ponúka.
8
Tak poďme hľadať zdroje energie:
9
Hľadanie zdrojov energie
10
Delenie prírodných zdrojov:
VYČERPATEĽNÉ - NEOBNOVITEĽNÉ UHLIE ZEMNÝ PLYN ROPA URÁN
11
VYČERPATEĽNÉ - OBNOVITEĽNÉ
BIOMASA
12
NEVYČERPATEĽNÉ SLNKO VIETOR GEOTERMÁLNA ENERGIA VODA
13
GLOBÁLNA HRA CIEĽ: Upozorniť na rýchle čerpanie svetových zásob neobnoviteľných zdrojov Uvedomiť si znečisťovanie Zeme v dôsledku každodenných činností človeka Racionálne využívať prírodné zdroje
14
Pomôcky: Kruh so znázornenou zemeguľou (alebo do kruhu zviazaný špagát, ktorý bude zemeguľu symbolizovať), kartičky podnikov (príloha 1), kartičky úloh (príloha 2), kartičky surovín (príloha 3) a kartičky znečistenia (príloha 4).
15
PRIEBEH Aktivity sa zúčastňujú dve súťažiace skupiny a 4 dobrovoľníci, ktorí reprezentujú inštitúcie: elektráreň, supermarket, rafinériu ropy a vodáreň. Medzi nich prerozdelíme všetky kartičky znečistenia. Do prostriedku miestnosti položíme „zemeguľu“ a uložíme do nej kartičky nerastných surovín. Zo súťažiacich skupín vyberieme dvoch asistentov – pre každú skupinu jedného. Asistentov postavíme postavíme vedľa zemegule a každému dáme polovicu kartičiek úloh.
16
Žiak od asistenta zoberie kartičku úloh
Na zemeguli vyhľadá príslušnú nerastnú surovinu Uteká s ňou do príslušného podniku Tam mu kartičku úlohy a správne priradenú kartičku nerastnej suroviny vymenia za kartičku znečistenia Tú musí zaniesť späť na zemeguľu Hrá sa až do vyčerpania kartičiek. Napr.: žiak dostane kartičku úloh – umy si ruky, hľadá surovinový zdroj na zemeguli (vodu), obe kartičky odnesie do príslušnej inštitúcie (vodárne), tam dostane kartičku znečistenie, ktorú prinesie späť na zemeguľu.
17
Metodické pokyny Pred hrou je dobré mať teoretický úvod. Vysvetliť žiakom pojmy ako globálne problémy, nerastné suroviny. Počas aktivity upozorníme žiakov, aby si všímali kartičky úloh a pamätali si, čo je na nich napísané. Vtedy im ešte nepovieme prečo. Po aktivite dáme žiakom krátku súťažnú previerku, v ktorej ich vyzveme, aby uviedli čo najviac príkladov ich každodenného konania, ktoré vplýva na životné prostredie a prírodu.
18
Rozmiestnenie žiakov a smer ich pohybu:
Elektráreň Tím 1 Asistent 1 Zemeguľa Vodáreň supermarket Tím 2 Asistent 2 Rafinéria ropy
19
Príloha 1 – kartičky podnikov
Elektráreň Rafinéria ropy Supermarket Vodáreň
20
Príloha 2 – kartičky úloh
zapni rádio prevar vodu v kanvici nabi mobil počúvaj rádio vyfénuj si vlasy pozeraj TV hraj PC hru zamraz jahodovú dreň nabi baterky použi mikrovlnku povysávaj pokos trávnik elektrickou kosačkou UHLIE
21
Príloha 2 – kartičky úloh
príď do školy autom leť lietadlom chyť autobus do mesta zvez sa na motorke použi motorovú pílu choď motorovým člnom choď loďou leť vrtuľníkom pokos trávnik benzínovou kosačkou naštartuj motocykel naštartuj elektrocentrálu skypri pôdu malotraktorom BENZÍN
22
Príloha 2 – kartičky úloh
umy si ruky napi sa vody oper si šaty spláchni WC polej záhradu umy auto napustí vaňu daj si sprchu umy si zuby umy riad umy si topánky zahas oheň VODA
23
Príloha 2 – kartičky úloh
rozbaľ čipsy kúp si maslo otvor konzervu sardiniek uvar sáčkovú olievku upeč si kupovanú pizzu napi sa mlieka z tetrapaku otvor krabičkový džús choď sa najesť do fast foodu otvor bonbonieru vypi fľašu minerálky daj si jogurt kúp si balíček cukríkov JEDLO
24
Príloha 3 – kartičky surovín
Benzín Jedlo Voda Uhlie
25
Príloha 4 – kartičky znečistenia
Znečistenie Odpad
26
VYHODNOTENIE AKTIVITY
Víťazom nie je žiadna skupina. Žiakov zavoláme k zemeguli a pýtame sa čo sa stalo. Žiaci aj sami zistia, že celú zemeguľu znečistili a minuli všetky nerastné suroviny.
27
Takto to prebiehalo u nás
31
Zvládli sme to !!!
Podobné prezentácie
© 2024 SlidePlayer.sk Inc.
All rights reserved.