Barbora Medveďová, III.E. 2013 Renesanční pápeži Barbora Medveďová, III.E. 2013
Renesancia Umelecký, myšlienkový smer Taliansko, 14.–16. storočie Prvá etapa novoveku Vek rozumu a humanizmu Náboženské motívy – zakotvené do bežného života Úpadok morálnych hodnôt cirkvi
Renesancia II. Vedecký pokrok Fenomén sebaporozumenia Obnova, reštitúcia Univerzalita Doba fenomenálnych objavov- vedeckých, zemepisných
Problémy cirkvi Avignonské zajatie Vnútorná reforma Vonkajší nepriateľ – islam (Osmanská ríša) Pád Konštantínopolu Rozmach turkov v Európe Islamizácia Anatólie
„Námestníci Krista“ Pápeži – zasahovali do politicky (intrigy) Simonistické praktiky Podporovatelia umenia – štedrá podpora umelcov Mikuláš V. – aktér poslednej cisárskej korunovácie v Ríme (Fridrich III.) – zakladateľ Vatikánskej knižnice – renesančná prestavba Ríma
Prvý Borgia Po smrti Mikuláša V. nastupuje na trón Kalixt III., vlastným menom Alfonso de Borgia Križiacke ťaženie proti Turkom – úspech pri Belehrade a pri ostrove Lesbos Nemal pochopenie pre humanistov a umelcov Vymenúva za kardinála 10 – ročného synovca Rodriga de Borgiu
Pavol II. Po smrti Kalixta III. nastupuje Pavol II. vlastným menom Pietro Barbo Staviteľ Benátskeho paláca v Ríme V boji proti Turkom finančne podporoval Maďarov a albánskeho vodcu Skanderberga
Sixtus IV. Po smrti Pavla II. nástup Sixta IV., vlastným menom Francesco della Rovere zahájil rad viac – menej svetských pápežov, ktorých viac ako duchovné poslanie cirkvi zaujímalo presadzovanie vlastných mocenských záujmov Patronát nad umením (Sixtínska kaplnka)
Inocent VIII. Po Sixtovej smrti na svätý stolec zasadá Giovanni Battista Cibo ako pápež Inocent VIII. Veľmi chorľavý – stará sa o záujmy svojej rodiny hlavne nemanželských detí „Preslávil“ sa bulou „Summis desiderantes“ - zavádzala a ospravedlňovala brutálny hon na domnelé čarodejnice a naopak jeho odporcom hrozila vysokými trestami
Alexander VI. 1492 – pápežom sa stáva Rodrigo de Borgia, ktorého pontifikát sa všeobecne považuje za najhlbší úpadok pápežstva Zhýralý život – nemanželské deti - Juan, Cesare, Lucrezia a Joffre Lucrezia sa stala nástrojom rodinnej politiky pápeža, keď jej postupne vybavil tri sobáše Navždy sa stala symbolom hriešnej ženy svojej doby
Cesare Borgia Mal na otca veľký vplyv, bol bezohľadný a vypočítavý taktik, ktorý pravdepodobne v mene vlastných mocenských záujmov zavraždil i vlastného brata Juana Jeho postava poslúžila ako predloha slávnemu politickému teoretikovi Niccolovi Machiavellimu k napísaniu diela „Vladár“ Hovorieva, že štátny záujem ospravedlňuje akýkoľvek zločin
Posledný renesančný pápež Po náhlej smrti Alexandra VI. nastupuje Pius III. Veľmi chorý – umiera po 26 dňoch pontifikátu po ňom nastupuje Julius II., vlastným menom Giuliano della Rovere Politický pápež – vojenské výpravy Významný mecenáš umenia - začal s prestavbu Chrámu sv. Petra
Koniec rozkvetu Smrťou Juliusa II. sa schyľovalo k novej epoche – reformácii a tým aj k novým tradíciám Renesancia – bolo obdobie intríg, vrážd ale aj zhýralého správania, ktoré najviac predvádzal pápež Alexander VI. a jeho rodina Povráva sa, že jeho nádherná dcéra zahrievala posteľ nielen jemu, ale aj bratovi Cesaremu
Zoznam bibliografických odkazov Legrand, G. 2000(a). Renesancia, Paseka v edícii Dejiny Umenia, 2000. ISBN 80-7185-292-9 Martindale, A. 1971. Renesancia, Pallas v edícii Umenie sveta, 1971. (ISBN nie je udané) Franzen, A. 1985. Malé církevní dějiny, 1985. (ISBN nie je udané) Gelmi, J. 1994. Papežové, Mladá fronta, 1994. ISBN 80-2040-457-0 Kelly, J. N. D. 1994. Pápeži dvoch tisícročí, Roal, 1994. ISBN 80-8870-600-9
Ďakujem za pozornosť