Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Identifikácia problému: ako rozpoznať problém

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "Identifikácia problému: ako rozpoznať problém"— Prepis prezentácie:

1 Identifikácia problému: ako rozpoznať problém
Identifikácia problému: ako rozpoznať problém. Definovať okolnosti, súvislosti a cieľ riešenia

2 Vzdelávacie výstupy Na konci tohto kurzu budete schopní:
Porozumieť súvislostiam a  riešeniu problému Rozpoznať najčastejšie problémy v digitálnom prostredí Vyriešiť problém v digitálnom prostredí a stať sa efektívnym používateľom

3 Riešenie problému vo všeobecnosti
Časť 1: Čo znamená riešenie problému Definícia, súvislosti a najbežnejšie problémy Riešenie problému vo všeobecnosti Riešenie problému je schopnosť jednotlivca zapojiť sa do poznávacieho procesu, pochopiť a vyriešiť problémové situácie, v ktorých spôsob riešenia nie je okamžite zrejmý. Táto schopnosť zahŕňa tiež ochotu zapojiť sa do takých situácií, ktoré využívajú potenciál jednotlivca ako konštruktívneho a reagujúceho / aktívneho občana. Problém je zvyčajne definovaný ako situácia, v ktorej osoba nevie okamžite a zvyčajným spôsobom dosiahnuť svoje ciele, a to kvôli nejakej prekážke alebo inej výzve. Schopnosť riešiť problémy je považovaná za jednu z najkomplexnejších a najdomyslenejších stránok ľudského poznania. Pri riešení problémov si jednotlivci musia najprv uvedomiť rozdiel medzi súčasným stavom veci a stavom veci, ktorý je potrebný na uspokojenie ich cieľov. Inými slovami musia pochopiť povahu problému. Riešenie problémov je podstatou ľudskej evolúcie. Sú to metódy, ktoré používame na to, aby sme pochopili, čo sa v našom prostredí deje, aby sme identifikovali veci ktoré chceme zmeniť, a potom aby sme vymysleli, čo je potrebné urobiť, aby sme dosiahli žiadaný výsledok. Riešenie problémov je zdrojom všetkých nových vynálezov, spoločenskej a kultúrnej evolúcie a je základom pre neustále zlepšovanie, komunikáciu a učenie sa.

4 Časť 1: Čo znamená riešenie problému
Časť 1: Čo znamená riešenie problému Definícia, súvislosti a najbežnejšie problémy Riešenie problému vo všeobecnosti Aby sme vyriešili problém v každodennom živote, najprv je potrebné definovať okolnosti a súvislosti. Čo je vlastne problém? Čo zabraňuje niekomu dosiahnuť svoj cieľ? Efektívnou metódou pri výbere možného riešenia je špecifikovať problém v širších súvisostiach, keďže nemusí byť očividný a jasný. Brainstorming (hľadanie nových riešení v spontánnej diskusii) má veľký význam pri hľadaní riešenia problému. Tento proces pomáha nájsť možné dôvody, ktoré problém spôsobujú a tiež jeho možné riešenia. Týmto spôsobom má osoba, ktorá je v ťažkej situácii, šancu urobiť kvalifikované rozhodnutia na základe širokého štúdia súvislostí. Benchmarking (porovnávanie) je proces, pomocou ktorého sa určí vhodné riešenie problému pomocou analýzy a porovnávaním všetkých alternatív. V našom prípade to znamená, že ľudia, ktorí potrebujú určitý problém vyriešiť, majú možnosť porovnať už existujúce problémy a ich metódy riešenia, za účelom zvoliť si tú najvhodnejšiu. Benchmarking (porovnávanie) je významná metóda na vypracovanie víťazných stratégií a riešení problémov.  

5 Riešenie problému vo všeobecnosti
Časť 1: Čo znamená riešenie problému Definícia, súvislosti a najbežnejšie problémy Riešenie problému vo všeobecnosti Obrátené myslenie je dobrý spôsob ako riešiť problém - pozrieť sa naň novým spôsobom, otočiť ho hore nohami. Obrátené myslenie je proces, ktorým problém alebo otázky analyzujeme, ponúkame riešenia alebo odpovede, na základe ktorých vznikne nápad na riešenie. Obrátené myslenie môže prinútiť niekoho, kto bol príliš dlho zameraný na určitý problém, aby o ňom rozmýšľal z iného uhla pohľadu/opačne – núti ho vymyslieť škálu nových nápadov, ktoré môžu pomôcť pri jeho riešení. Obrátené myslenie je technika, pomocou ktorej vyjadríte svoj problém opačne. Napríklad zmeníte pozitívny výrok na negatívny - váš problém sa snažíte definovať pomocou záporných vyjadrení, napr. slabo, málo, nedostatočne, atď.

6 Časť 1: Čo znamená riešenie problému
Časť 1: Čo znamená riešenie problému Definícia, súvislosti a najbežnejšie problémy Riešenie problému vo všeobecnosti Hľadanie alternatív. V niektorom prípade sa môže zdať jasné, čo treba urobiť, aby sme problém vyriešili. Avšak inokedy je dôležité nájsť možné alternatívne riešenia. Tu sa uplatní kreatívny prístup. Skupinový brainstorming môže byť výborný nástroj na spoznanie alternatív, ktoré prichádzajú do úvahy. Premýšľajte nad všetkými možnosťami. Napíšte tieto nápady na papier, aj keď podľa vás nie sú závažné, alebo sú na prvý pohľad bláznivé a nezvyčajné. Niekedy tieto nápady obsahujú zrnko možného riešenia. Často sa stáva, že ľudia rýchlo príjmu určité rozhodnutie bez toho, aby problém podrobili analýze a tiež aby vzali do úvahy aj iné možné riešenia. Dlhšie hľadanie alternatív a zvažovanie ich následkov môže byť pri riešení každého problému skutočne efektívne a užitočné.

7 Časť 1: Čo znamená riešenie problému
Časť 1: Čo znamená riešenie problému Definícia, súvislosti a najbežnejšie problémy Riešenie problému v digitálnom prostredí Schopnosť rozpoznať potreby a problémy a vyriešiť koncepčné problémy a problémové situácie v digitálnom prostredí. Používať digitálne nástroje, inovatívne postupy a produkty. Držať krok s digitálnym vývojom. Riešenie problémov v prostredí bohatom na technológie predstavuje úlohy rôznej náročnosti, ktoré sa realizujú v simulovaných softvérových aplikáciách, pričom sa používajú príkazy a funkcie bežne používané pri och, na web stránkach a v tabuľkových procesoroch. Riešenie problémov v technicky bohatom prostredí je priesečníkom znalostí, ktoré sa niekedy nazývajú „počítačová gramotnosť“ (napr. schopnosť používať nástroje IKT – Informačno-komunikačné technológie) a poznávacie schopnosti požadované pre riešenie problémov. Niektoré základné vedomosti ohľadom používania vstupných zariadení IKT (napr. používanie klávesnice, myši a obrazovky), nástrojov na manažovanie súborov, aplikácií (Word procesory, ) a grafického rozhrania, sú nevyhnutné pre hodnotenie digitálnych zručností. Avšak cieľom nie je oddelene testovať schopnosti dospelých používať IKT a rôzne aplikácie, ale zistiť, či vedia využívať tieto nástroje na efektívny prístup k informáciám a tiež na ich spracovanie, zhodnotenie a analýzu. Jednoduchý príklad: Niekto chce zorganizovať akciu - školský piknik. Úlohy ako napr. kde sa to bude konať, kedy, s akým rozpočtom, môžu byť vyriešené pomocou technológií, použitím tabuľkového hárku, internetového vyhľadávača, web stránok, sociálnych sietí, atď.

8 Úroveň digitálnej užívateľskej odbornosti
Časť 1: Čo znamená riešenie problému Definícia, súvislosti a najbežnejšie problémy Úroveň digitálnej užívateľskej odbornosti Užívateľ na základnej úrovni: základný užívateľ si vie nájsť pomoc a asistenciu, keď nastane technický problém, alebo keď začína používať nové digitálne zariadenie, program alebo aplikáciu. Vie, ako riešiť niektoré základné problémy (napr. zatvoriť program, reštartovať počítač, opätovne nainštalovať/aktualizovať program, skontrolovať pripojenie k internetu). Taktiež vie, že digitálne nástroje mu môžu pomôcť riešiť niektoré problémy, ale nie všetky. Vie používať digitálne nástroje na riešenie technických aj netechnických problémov. Avšak má obmedzené vedomosti a vie, že svoje digitálne zručnosti potrebuje aktualizovať. Nezávislý užívateľ: Nezávislý užívateľ má schopnosť riešiť väčšinu bežných problémov, ktoré nastanú v digitálnom prostredí. Vie používať digitálne technológie na riešenie netechnických problémov. Dokáže si vybrať ten najvhodnejší digitálny nástroj, ktorý lepšie vyhovuje jeho potrebám a odhadne jeho efektívnosť. Vie riešiť technické problémy preskúmaním nastavenia a možností programu, prípadne nástroja. Často si aktualizuje svoje digitálne zručnosti, aby sa zlepšil, a aby bol lepšie kvalifikovaný. .

9 Časť 1: Čo znamená riešenie problému
Časť 1: Čo znamená riešenie problému Definícia, súvislosti a najbežnejšie problémy Úroveň digitálnej užívateľskej odbornosti Skúsený užívateľ: Skúsený užívateľ je schopný riešiť temer všetky problémy, ktoré nastanú pri používaní digitálnych technológií. Vie jednoducho vybrať ten správny nástroj, zariadenie, aplikáciu, softvér alebo servis na vyriešenie (netechnických) problémov. Vie o vývoji nových technológií. Rozumie, ako nové nástroje fungujú a často aktualizuje svoje digitálne zručnosti, aby boli v súlade s technologickým vývojom. Zdroj: Pozn. Je dobré do životopisu (napr. do formátu používanom v EÚ, Europass, uviesť definovanú úroveň digitálnych zručností – podrobnejšie informácie k týmto úrovniam nájdete na linku hore)

10 Najbežnejšie problémy
Časť 1: Čo znamená riešenie problému. Definícia, súvislosti a najbežnejšie problémy Najbežnejšie problémy Všeobecným trápením základných užívateľov je široká škála problémov, ktoré im prekážajú v digitálnom prostredí počas ich dennej prevádzky. Hlavným nedostatkom sú ich obmedzené vedomosti a to, že nevedia identifikovať a riešiť ohrozenia a problémy, ktoré môžu existovať v oblasti IKT Základný užívateľ – s obmedzenými digitálnymi zručnosťami – by mal poznať najbežnejšie problémy, aby odhadol čo potrebuje a určil, zhodnotil, vybral a použil digitálne nástroje a možné techniky na ich odstránenie. Väčšina problémov týkajúcich sa počítačov v práci môže byť vyriešená firemným IT tímom. Avšak je tu ešte veľa ďalších malých, ale bežných problémov, ktoré pravidelne nastanú na osobnom počítači.

11 Rozpoznanie najbežnejších počítačových problémov
Časť 1: Čo znamená riešenie problému Definícia, súvislosti a najbežnejšie problémy Rozpoznanie najbežnejších počítačových problémov Počítač pracuje pomaly Existuje veľa príčin, prečo počítače čelia problémom. Môže to byť niečo jednoduché, ako napríklad otvorenie mnohých aplikácií súčasne. Alebo to môže byť niečo komplexnejšie, napr. softvérová kompatibilita/nekompatibilita. Z tohto dôvodu by mal bežný užívateľ dokázať rozoznať základné problémy. Možno je potrebné odinštalovať a znova nainštalovať aplikáciu, alebo nahradiť ju inou vhodnou alternatívou. Nehľadiac na to, ako sa to zdá náročné, majte na pamäti, že tieto vedomosti vám uľahčia dennú prevádzku. Nainštalovať riadne systémové zabezpečenie Ochrana súborov a dokumentov pred nežiaducimi zásahmi a pred stratou dát nie je nevyhnutne prácou, ktorú treba nechať na profesionálov. Aj keď niekto nemá dostatok schopností, nie je náročné ochrániť počítač pred vírusmi a útokmi škodlivého softvéru (malware).

12 Rozpoznanie najbežnejších počítačových problémov
Časť 1: Čo znamená riešenie problému Definícia, súvislosti a najbežnejšie problémy Rozpoznanie najbežnejších počítačových problémov Vymazal/la som si jeden z mojich súborov Aj keď bol súbor neúmyselne vymazaný, je možné ho znova získať späť. Buď ho nájdete v „koši“ alebo ho môžete nainštalovať z pevného disku. Zvláštne zvuky Veľa hluku vychádzajúceho z vášho počítača je vo všeobecnosti znakom buď chybného fungovania hardvéru, alebo máte hlučný ventilátor. Pevné disky často robia hluk tesne pred svojim zlyhaním, preto je potrebné pre istotu informácie zálohovať, no a ventilátory sa dajú veľmi ľahko vymeniť. Ďalšie zvyčajné problémy, ktoré môže základný užívateľ riešiť sú aj tieto: Stolný počítač alebo prenosný počítač sa nedá zapnúť Monitor sa nedá zapnúť alebo jednoducho neukazuje žiaden obraz Klávesnica alebo myš prestala fungovať Nefunguje zvuk Neotvárajú sa prílohy

13 Rozpoznanie najbežnejších počítačových problémov Obrazovka je prázdna
Časť 1: Čo znamená riešenie problému Definícia, súvislosti a najbežnejšie problémy Rozpoznanie najbežnejších počítačových problémov Obrazovka je prázdna Ak je počítač zapnutý a obrazovka je napriek tomu prázdna, problémom môže byť prepojenie medzi počítačom a obrazovkou. Najprv skontrolujte, či je monitor zapnutý do sieťovej zásuvky a či prepojenie medzi monitorom a pevným diskom počítača je zabezpečené. Ak sa tento problém týka prenosného počítača, potom budete možno potrebovať profesionála na opravu, keďže niektoré vnútorné spoje môžu byť opotrebované.

14 Časť 2: Digitálne zručnosti pri riešení problémov
Riešenie technických problémov Pre základného užívateľa je zvyčajne problém, pri používaní zariadenia v digitálnom prostredí, rozpoznať technické problémy a riešiť ich (od nájdenia chyby po riešenie zložitejších problémov). Zlepšením schopnosti čeliť technickým problémom, sa užívateľovi umožní rozpoznať technické problémy pri obsluhe zariadení v digitálnom prostredí a riešiť ich. Navyše, takto podkutí užívatelia dokážu pochopiť a riešiť koncepčné problémy a problémové situácie v digitálnom prostredí. Nasledujúce kroky sú užitočné pri riešení problémov v digitálnom prostredí:

15 Časť 2: Digitálne zručnosti pri riešení problémov
Riešenie technických problémov Chráňte svoj počítač Najlepším spôsobom ako chrániť váš počítač proti malware – škodlivému softvéru - je nainštalovať doň antivírusový softvér, ako napr. Norton, Kaspersky alebo antivírus od ESETu. Antivírusový softvér pomôže zabrániť, aby sa malware do počítača dostal, a tiež ho môže z vášho počítača odstrániť. Rovnako je dôležité, aby ste boli opatrní pri prehľadávaní internetu, alebo pri používaní u. Ak prílohy na webstránke alebo v i vyzerajú podozrivo, verte svojim inštinktom. Myslite na to, že váš antivírusový program nemusí zachytiť všetko, najistejšie je vyhnúť sa sťahovaniu čohokoľvek, čo by mohlo obsahovať škodlivý softvér. Tiež by ste si mohli vytvoriť zálohové kópie všetkých súborov na externom disku alebo na on-line zálohovacom serveri. Môžete si kúpiť externý pevný disk a skopírovať si obsah vášho počítača. Počiatočné zálohovanie môže trvať aj niekoľko hodín, takže si dobre vyberte čas, keď svoj počítač nebudete používať.

16 Časť 2: Digitálne zručnosti pri riešení problémov
Riešenie technických problémov Očistite klávesnicu Prach, jedlo, tekutiny a iné čiastočky sa môžu zachytiť pod klávesami vašej klávesnice. To môže brániť jej správnemu fungovaniu. Nasledujúce jednoduché tipy vám pomôžu udržiavať klávesnicu v čistote: Odpojte klávesnicu z USB alebo PS/2 portu. Ak je klávesnica pripojená k PS/2 portu, predtým ako ju odpojíte, musíte vypnúť aj počítač. Otočte klávesnicu hore nohami a jemne ňou zatraste aby sa odstránila špina a prach. Priestor medzi klávesami môžete vyčistiť stlačeným vzduchom. Navlhčite bavlnenú handričku alebo papierovú utierku dezinfekčným prostriedkom a použite ju na očistenie povrchu kláves. Nenalievajte roztok alebo inú tekutinu priamo na klávesy. Klávesnicu opäť pripojte k počítaču až potom, keď uschne. Ak pripájate klávesnicu do PS/2 portu, budete ju musieť pripojiť predtým než zapnete počítač.

17 Časť 2: Digitálne zručnosti pri riešení problémov
Riešenie technických problémov Očistite obrazovku Špina, odtlačky prstov a prach spôsobujú, že sa z vašej obrazovky ťažko číta. Ak je to potrebné, obrazovku jednoducho očistite. Existujú čistiace sady na čistenie obrazoviek. Dbajte na to, aby boli určené pre typ monitora, alebo obrazovky, ktorú máte. Napríklad čistič obrazoviek navrhnutý pre sklenené obrazovky nemusí fungovať na niektoré nie sklenené LCD obrazovky. Najbezpečnejšou metódou je jednoducho použiť mäkkú čistú utierku navlhčenú vodou. Pri čistení obrazovky nepoužívajte čističe na sklo. Mnohé obrazovky majú úpravu proti odrazu svetla a tá môže byť čističom skla poškodená. Vypnite počítač. Odpojte monitor zo siete. Použite mäkkú čistú utierku navlhčenú vodou a vytrite obrazovku do čista.

18 Časť 2: Digitálne zručnosti pri riešení problémov
Riešenie technických problémov Uvoľnite miesto na pevnom disku Overte si, že máte aspoň MB voľného miesta na pevnom disku. Tento priestor umožní počítaču výmenu súborov, ktoré zväčšili veľkosť, ako aj dočasne umiestniť súbory. Zvuk nefunguje Skontrolujte nastavenie hlasitosti. Kliknite na audio ikonu v pravom hornom alebo dolnom rohu obrazovky a uistite sa, že zvuk je zapnutý a hlasitosť je nastavená vysoko. Myš alebo klávesnica prestala fungovať Ak používate myš alebo klávesnicu s káblovým pripojením, uistite sa, že je pripojená k počítaču.


Stiahnuť ppt "Identifikácia problému: ako rozpoznať problém"

Podobné prezentácie


Reklamy od Google