Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

DOPYT PO PRAVICOVOM EXTRÉMIZME MEDZI UČITEĽMI NA DRUHOM STUPNI ZÁKLADNÝCH ŠKÔL výsledky prieskumu verejnej mienky marec 2019 1.

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "DOPYT PO PRAVICOVOM EXTRÉMIZME MEDZI UČITEĽMI NA DRUHOM STUPNI ZÁKLADNÝCH ŠKÔL výsledky prieskumu verejnej mienky marec 2019 1."— Prepis prezentácie:

1 DOPYT PO PRAVICOVOM EXTRÉMIZME MEDZI UČITEĽMI NA DRUHOM STUPNI ZÁKLADNÝCH ŠKÔL
výsledky prieskumu verejnej mienky marec 2019 1 1 1

2 OBSAH DESIGN PRIESKUMU 3 PROFIL RESPONDENTOV 4 Informácie o metodike 5
Oblasť 1.: Predsudky a sociálny šovinizmus Oblasť 2: Anti-establišmentové nálady Oblasť 3: Pravicové hodnotové orientácie Oblasť 4: Obavy, nedôvera a pesimizmus CELKOVÝ INDEX: DEREX 2

3 DESIGN PRIESKUMU METÓDA PRIESKUMU
Celoslovenský kvantitatívny prieskum medzi učiteľmi na druhom stupni základných škôl Výberový súbor (vzorka opýtaných) Veľkosť výberového súboru: N= 705 respondentov Spôsob výberu vzorky: kvótny výber (kraj; veľkosť sídla; typ školy; pohlavie, vek a profilový predmet učiteľa) Termín zberu dát: Nástroj zberu údajov Elektronický dotazník Metodika zberu dát Face to face (osobné) rozhovory vyškolených anketárov s respondentmi. Rozhovory realizovali vyškolení anketári. Poznámky Percentuálne údaje v grafoch sú zaokrúhľované na celé čísla. Z dôvodu zaokrúhľovania na celé čísla môže byť súčet percent v niektorých prípadoch 99% alebo 101%. Pri druhostupňových triedeniach sú údaje pri kategóriách respondentov s absolútnou početnosťou nižšou ako 50 respondentov len orientačné. Výsledky prieskumu medzi učiteľmi porovnávame s aktuálnym prieskumom, ktorý agentúra FOCUS realizovala od na reprezentatívnej vzorke dospelej populácie Slovenska o veľkosti 1008 respondentov. METÓDA PRIESKUMU 3 3 3

4 PROFIL RESPONDENTOV VEK pohlavie Dĺžka praxe PREDMET (hlavný) kraj
Počet obyvateľov obce 4 %, Base (n): 705

5 INFORMÁCIA O METODIKE

6 Pri identifikovaní miery dopytu alebo predispozície pre pravicový extrémizmus bola použitá metodika tzv. DEREX INDEX-u, čo je skratka pre Demand For Right–Wing Extremism* (teda Dopyt po pravicovom extrémizme) DEREX INDEX je vypočítavaný z odpovedí na 29 výskumných otázok, a je rozdelený do štyroch oblastí: Predsudky a sociálny šovinizmus (proti-menšinové, proti-imigrantské nálady, podpora pre obmedzenie imigrácie do krajiny a pod.) (reprezentuje 6 otázok) Anti-establišmentové nálady (nedôvera voči moci a demokratickým národným, aj medzinárodným inštitúciám, právu, polícii, celková nespokojnosť s existujúcim politickým systémom a pod.) (8 otázok) Pravicové hodnotové orientácie (potreba spoločenského poriadku a jeho dodržiavania, oddanosť tradičným hodnotám, religiozita, politické seba-zaradenie a pod.) (8 otázok) Obavy, nedôvera a pesimizmus (celková nespokojnosť s vlastným životom a s ekonomickou situáciou, nedôvera voči iným ľuďom, pocit neistoty a pod.) (7 otázok) DEREX INDEX je súhrnný index, kedy sa respondent zaradí alebo nezaradí do medzi potenciálnych podporovateľov pravicovo-extrémistickej politiky. A to na základe troch pozitívnych z celkového počtu štyroch vyššie uvedených čiastkových oblastí. * Je to medzinárodný komparatívny projekt nezávislého maďarského think-thanku Political Capital, v ktorom sa na základe rovnakého modelu vyhodnocujú vybrané údaje z dlhodobého sociologického výskumu European Social Survey (ESS). ESS sa realizuje v dvojročných cykloch vo väčšine európskych štátov, a na Slovensku tiež ( Bližšie informácie o DEREX indexe, výsledky za jednotlivé krajiny, ako aj medziročné porovnania a iné podrobnosti možno nájsť na webe 6

7 Predsudky a sociálny šovinizmus
OBLASŤ 1: Predsudky a sociálny šovinizmus

8 (učitelia vs. celá populácia)
OBLASŤ 1: PREDSUDKY A SOCIÁLNY ŠOVINIZMUS Predsudky a sociálny šovinizmus – téma mapuje proti-imigrantské nálady, podporu pre obmedzenie imigrácie do krajiny, vplyv migrantov na ekonomiku a kultúru krajiny, názory na homosexuálov a lesbičky. Jedná sa o parciálny index, ktorý zachytáva mieru obáv a vnímaného ohrozenia vyvolaného rôznymi inými spoločenskými skupinami, než je väčšinová populácia krajiny. Do indexu sú započítavané len silné obavy (napr. v otázke, či je kultúrny život na Slovensku ohrozovaný alebo obohacovaný kvôli tomu, že sem prichádzajú žiť ľudia z iných krajín, je za takýto extrémny názor považovaná odpoveď 0 alebo 1 na škále od 0 do 10, kde 0 znamená, že je ohrozovaný a 10 znamená, že je obohacovaný). V priemere štyria z desiatich učiteľov (42%) pociťuje výraznú obavu a ohrozenie inými skupinami obyvateľstva, než je väčšinová populácia krajiny. V dospelej populácii SR je miera sociálneho šovinizmu ešte výraznejšia. Viac ako polovica populácie (54%) si silne myslí, že zo života na Slovensku by mala profitovať predovšetkým väčšinová populácia krajiny. 2019 učitelia ZŠ 2.stupeň celá populácia ROZDIEL (učitelia vs. celá populácia) Predsudky a sociálny šovinizmus 42% 54% - 12% 8

9 Predsudky a sociálny šovinizmus Predsudky a sociálny šovinizmus
hodnota parciálneho indexu v jednotlivých sociálno-demografických kategóriách učiteľov 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek počet obyvateľov obce Predsudky a sociálny šovinizmus hodnota parciálneho indexu u učiteľov: 42% región príjem predmet dĺžka praxe %, N = 705, celá vzorka 9

10 Žije sa na Slovensku horšie alebo lepšie preto, že sem prichádzajú ľudia z iných krajín?
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 36% horšie počet obyvateľov obce 36% stred región 18% skôr lepšie príjem 6% lepšie predmet dĺžka praxe Otázka: “Žije sa na Slovensku horšie alebo lepšie preto, že sem prichádzajú ľudia z iných krajín? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená sa žije horšia a 10 znamená žije sa lepšie.“ %, N = 705, celá vzorka 10

11 Žije sa na Slovensku horšie alebo lepšie preto, že sem prichádzajú ľudia z iných krajín?
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 6% lepšie 36% horšie 18% skôr lepšie 36% stred 5% lepšie 42% horšie 18% skôr lepšie 30% stred Otázka: “Žije sa na Slovensku horšie alebo lepšie preto, že sem prichádzajú ľudia z iných krajín? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená sa žije horšia a 10 znamená žije sa lepšie.“ 11

12 Je pre slovenskú ekonomiku dobré alebo zlé, keď sem prichádzajú žiť ľudia z iných krajín?
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 50% zlé počet obyvateľov obce 21% stred región 19% skôr dobré príjem 9% dobré predmet dĺžka praxe Otázka: “Povedali by ste, že je vo všeobecnosti zlé alebo dobré pre slovenskú ekonomiku, keď tu prichádzajú žiť ľudia z iných krajín? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená zlé pre ekonomiku a 10 znamená dobré pre ekonomiku.“ %, N = 705, celá vzorka 12

13 Je pre slovenskú ekonomiku dobré alebo zlé, keď sem prichádzajú žiť ľudia z iných krajín?
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 50% zlé 19% skôr dobré 9% dobré 21% stred 54% zlé 14% skôr dobré 7% dobré 22% stred Otázka: “Povedali by ste, že je vo všeobecnosti zlé alebo dobré pre slovenskú ekonomiku, keď tu prichádzajú žiť ľudia z iných krajín? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená zlé pre ekonomiku a 10 znamená dobré pre ekonomiku.“ 13

14 Je kultúrny život u nás ohrozovaný alebo obohacovaný, keď sem prichádzajú žiť ľudia z iných krajín?
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 47% ohrozovaný počet obyvateľov obce 19% stred región 21% skôr obohacovaný príjem 11% obohacovaný predmet Otázka: “A povedali by ste, že kultúrny život na Slovensku je vo všeobecnosti ohrozovaný alebo obohacovaný ľuďmi, ktorí sem prídu žiť z iných krajín? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená kultúrny život je ohrozený a 10 znamená kultúrny život je obohacovaný.“ dĺžka praxe %, N = 705, celá vzorka 14

15 Je kultúrny život u nás ohrozovaný alebo obohacovaný, keď sem prichádzajú žiť ľudia z iných krajín?
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 47% ohrozovaný 21% skôr obohacovaný 11% obohacovaný 19% stred 49% ohrozovaný 17% skôr obohacovaný 8% obohacovaný 22% stred Otázka: “A povedali by ste, že kultúrny život na Slovensku je vo všeobecnosti ohrozovaný alebo obohacovaný ľuďmi, ktorí sem prídu žiť z iných krajín? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená kultúrny život je ohrozený a 10 znamená kultúrny život je obohacovaný.“ 15

16 Názor na homosexuálov a lesbičky
- mali by mať možnosť slobodne žiť život spôsobom, akým chcú 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie 31% súhlas vek počet obyvateľov obce 30% ani, ani región 38% nesúhlas príjem predmet dĺžka praxe Otázka: “Povedzte, prosím, do akej miery súhlasíte alebo nesúhlasíte s nasledujúcim výrokom. Homosexuáli a lesbičky by mali mať možnosť slobodne si žiť svoj život spôsobom, akým chcú.“ %, N = 705, celá vzorka 16

17 Názor na homosexuálov a lesbičky
- mali by mať možnosť slobodne žiť život spôsobom, akým chcú učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 31% súhlas 27% súhlas 30% ani, ani 28% ani, ani 38% nesúhlas 43% nesúhlas Otázka: “Povedzte, prosím, do akej miery súhlasíte alebo nesúhlasíte s nasledujúcim výrokom. Homosexuáli a lesbičky by mali mať možnosť slobodne si žiť svoj život spôsobom, akým chcú.“ 17

18 Mali by u nás žiť ľudia z chudobnejších krajín mimo Európy?
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek počet obyvateľov obce región príjem predmet Otázka: “Do akej miery myslíte, že by Slovensko malo dovoliť ľuďom z chudobnejších krajín mimo Európy, aby prišli na Slovensko a žili tu?“ dĺžka praxe %, N = 705, celá vzorka 18

19 Mali by u nás žiť ľudia z chudobnejších krajín mimo Európy?
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 Otázka: “Do akej miery myslíte, že by Slovensko malo dovoliť ľuďom z chudobnejších krajín mimo Európy, aby prišli na Slovensko a žili tu?“ 19

20 Mali by u nás žiť ľudia inej rasy alebo etnickej skupiny ako je väčšina Slovákov?
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek počet obyvateľov obce región príjem predmet Otázka: “A čo ľudia inej rasy alebo etnickej skupiny ako je väčšina Slovákov? Malo by Slovensko dovoliť takýmto ľuďom, aby prišli na Slovensko a žili tu?“ dĺžka praxe %, N = 705, celá vzorka 20

21 Mali by u nás žiť ľudia inej rasy alebo etnickej skupiny ako je väčšina Slovákov?
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 Otázka: “A čo ľudia inej rasy alebo etnickej skupiny ako je väčšina Slovákov? Malo by Slovensko dovoliť takýmto ľuďom, aby prišli na Slovensko a žili tu?“ 21

22 Anti-establišmentové nálady
OBLASŤ 2: Anti-establišmentové nálady

23 (učitelia vs. celá populácia)
OBLASŤ 2: ANTI-ESTABLIŠMENTOVÉ NÁLADY Anti-establišmentové nálady – téma mapuje mieru nedôvery voči moci, ďalej nedôveru voči národným, aj medzinárodným inštitúciám, právu, polícii, ako aj celkovú nespokojnosť s existujúcim politickým systémom. Jedná sa o parciálny index, ktorý zachytáva mieru nedôvery voči existujúcemu establišmentu a systémovým demokratickým inštitúciám. Do indexu sa započítava len silná nespokojnosť (napr. v otázke na spokojnosť s fungovaním demokracie na Slovensku, je za takúto extrémnu nespokojnosť považovaná odpoveď 0 alebo 1 na škále od 0 do 10, kde 0 znamená - mimoriadne nespokojný/á a 10 znamená - mimoriadne spokojný/á). V priemere 16% učiteľov deklarovalo silné atni-establišmentové nálady, čo je výrazne menej ako je zastúpenie takýchto ľudí v bežnej populácii SR (28%). 2019 učitelia ZŠ 2.stupeň celá populácia ROZDIEL (učitelia vs. celá populácia) Anti-establišmentové nálady 16% 28% - 12% 23

24 Anti-establišmentové nálady Anti-establišmentové nálady
hodnota parciálneho indexu v jednotlivých sociálno-demografických kategóriách učiteľov 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek počet obyvateľov obce Anti-establišmentové nálady hodnota parciálneho indexu u učiteľov: 16% región príjem predmet dĺžka praxe %, N = 705, celá vzorka 24

25 Spokojnosť s fungovaním demokracie v SR
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 48% nespokojný/á počet obyvateľov obce 16% stred región 25% skôr spokojný/á príjem predmet 11% spokojný/á dĺžka praxe Otázka: “A celkovo, ako ste spokojný/á s tým, ako funguje demokracia na Slovensku? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená mimoriadne nespokojný/á a 10 znamená mimoriadne spokojný/á.“ %, N = 705, celá vzorka 25

26 Spokojnosť s fungovaním demokracie v SR
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 48% nespokojný/á 51% nespokojný/á 16% stred 18% stred 25% skôr spokojný/á 21% skôr spokojný/á 11% spokojný/á 10% spokojný/á Otázka: “A celkovo, ako ste spokojný/á s tým, ako funguje demokracia na Slovensku? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená mimoriadne nespokojný/á a 10 znamená mimoriadne spokojný/á.“ 26

27 Spokojnosť s prácou vlády SR
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 58% nespokojný/á počet obyvateľov obce 14% stred región 20% skôr spokojný/á príjem predmet 8% spokojný/á dĺžka praxe Otázka: “Teraz, keď sa zamyslíte nad slovenskou vládou, ako ste spokojný s jej prácou? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená mimoriadne nespokojný/á a 10 znamená mimoriadne spokojný/á.“ %, N = 705, celá vzorka 27

28 Spokojnosť s prácou vlády SR
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 58% nespokojný/á 20% skôr spokojný/á 8% spokojný/á 14% stred 57% nespokojný/á 16% stred 17% skôr spokojný/á 8% spokojný/á Otázka: “Teraz, keď sa zamyslíte nad slovenskou vládou, ako ste spokojný s jej prácou? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená mimoriadne nespokojný/á a 10 znamená mimoriadne spokojný/á.“ 28

29 Miera dôvery voči politikom
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 61% nedôveruje počet obyvateľov obce 15% stred región 19% skôr dôveruje príjem 5% dôveruje predmet dĺžka praxe Otázka: “Povedzte mi, prosím, na škále od 0 do 10, ako veľmi vy osobne dôverujete každej z inštitúcií, ktorú vám prečítam. 0 znamená, že danej inštitúcii vôbec nedôverujete a 10 znamená, že jej úplne dôverujete. ... politici?“ %, N = 705, celá vzorka 29

30 Miera dôvery voči politikom
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 61% nedôveruje 19% skôr dôveruje 5% dôveruje 15% stred 69% nedôveruje 14% skôr dôveruje 3% dôveruje 13% stred Otázka: “Povedzte mi, prosím, na škále od 0 do 10, ako veľmi vy osobne dôverujete každej z inštitúcií, ktorú vám prečítam. 0 znamená, že danej inštitúcii vôbec nedôverujete a 10 znamená, že jej úplne dôverujete. ... politici?“ 30

31 Miera dôvery voči slovenskému parlamentu
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 59% nedôveruje počet obyvateľov obce 17% stred región 17% skôr dôveruje príjem 6% dôveruje predmet dĺžka praxe Otázka: “Povedzte mi, prosím, na škále od 0 do 10, ako veľmi vy osobne dôverujete každej z inštitúcií, ktorú vám prečítam. 0 znamená, že danej inštitúcii vôbec nedôverujete a 10 znamená, že jej úplne dôverujete. ... slovenský parlament?“ %, N = 705, celá vzorka 31

32 Miera dôvery voči slovenskému parlamentu
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 59% nedôveruje 17% skôr dôveruje 6% dôveruje 17% stred 68% nedôveruje 13% skôr dôveruje 5% dôveruje 13% stred Otázka: “Povedzte mi, prosím, na škále od 0 do 10, ako veľmi vy osobne dôverujete každej z inštitúcií, ktorú vám prečítam. 0 znamená, že danej inštitúcii vôbec nedôverujete a 10 znamená, že jej úplne dôverujete. ... slovenský parlament?“ 32

33 Miera dôvery voči Európskemu parlamentu
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 40% nedôveruje počet obyvateľov obce 21% stred región 26% skôr dôveruje príjem 10% dôveruje predmet dĺžka praxe Otázka: “Povedzte mi, prosím, na škále od 0 do 10, ako veľmi vy osobne dôverujete každej z inštitúcií, ktorú vám prečítam. 0 znamená, že danej inštitúcii vôbec nedôverujete a 10 znamená, že jej úplne dôverujete. ... Európsky parlament?“ %, N = 705, celá vzorka 33

34 Miera dôvery voči Európskemu parlamentu
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 40% nedôveruje 26% skôr dôveruje 10% dôveruje 21% stred 55% nedôveruje 17% skôr dôveruje 7% dôveruje 18% stred Otázka: “Povedzte mi, prosím, na škále od 0 do 10, ako veľmi vy osobne dôverujete každej z inštitúcií, ktorú vám prečítam. 0 znamená, že danej inštitúcii vôbec nedôverujete a 10 znamená, že jej úplne dôverujete. ... Európsky parlament?“ 34

35 Miera dôvery voči právnemu systému
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 40% nedôveruje počet obyvateľov obce 17% stred región 29% skôr dôveruje príjem 14% dôveruje predmet dĺžka praxe Otázka: “Povedzte mi, prosím, na škále od 0 do 10, ako veľmi vy osobne dôverujete každej z inštitúcií, ktorú vám prečítam. 0 znamená, že danej inštitúcii vôbec nedôverujete a 10 znamená, že jej úplne dôverujete. ... právny systém?“ %, N = 705, celá vzorka 35

36 Miera dôvery voči právnemu systému
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 40% nedôveruje 29% skôr dôveruje 14% dôveruje 17% stred 53% nedôveruje 18% skôr dôveruje 9% dôveruje 19% stred Otázka: “Povedzte mi, prosím, na škále od 0 do 10, ako veľmi vy osobne dôverujete každej z inštitúcií, ktorú vám prečítam. 0 znamená, že danej inštitúcii vôbec nedôverujete a 10 znamená, že jej úplne dôverujete. ... právny systém?“ 36

37 Miera dôvery voči polícii
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 33% nedôveruje počet obyvateľov obce 16% stred región 29% skôr dôveruje príjem 22% dôveruje predmet dĺžka praxe Otázka: “Povedzte mi, prosím, na škále od 0 do 10, ako veľmi vy osobne dôverujete každej z inštitúcií, ktorú vám prečítam. 0 znamená, že danej inštitúcii vôbec nedôverujete a 10 znamená, že jej úplne dôverujete. ... polícia?“ %, N = 705, celá vzorka 37

38 Miera dôvery voči polícii
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 33% nedôveruje 29% skôr dôveruje 22% dôveruje 16% stred 46% nedôveruje 21% skôr dôveruje 14% dôveruje 19% stred Otázka: “Povedzte mi, prosím, na škále od 0 do 10, ako veľmi vy osobne dôverujete každej z inštitúcií, ktorú vám prečítam. 0 znamená, že danej inštitúcii vôbec nedôverujete a 10 znamená, že jej úplne dôverujete. ... polícia?“ 38

39 Miera dôvery voči Organizácii spojených národov
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 25% nedôveruje počet obyvateľov obce 20% stred región 32% skôr dôveruje príjem 19% dôveruje predmet dĺžka praxe Otázka: “Povedzte mi, prosím, na škále od 0 do 10, ako veľmi vy osobne dôverujete každej z inštitúcií, ktorú vám prečítam. 0 znamená, že danej inštitúcii vôbec nedôverujete a 10 znamená, že jej úplne dôverujete. ... Organizácia spojených národov?“ %, N = 705, celá vzorka 39

40 Miera dôvery voči Organizácii spojených národov
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 25% nedôveruje 32% skôr dôveruje 19% dôveruje 20% stred 38% nedôveruje 20% skôr dôveruje 13% dôveruje 20% stred Otázka: “Povedzte mi, prosím, na škále od 0 do 10, ako veľmi vy osobne dôverujete každej z inštitúcií, ktorú vám prečítam. 0 znamená, že danej inštitúcii vôbec nedôverujete a 10 znamená, že jej úplne dôverujete. ... Organizácia spojených národov?“ 40

41 Pravicové hodnotové orientácie
OBLASŤ 3: Pravicové hodnotové orientácie

42 (učitelia vs. celá populácia)
OBLASŤ 3: PRAVICOVÉ HODNOTOVÉ ORIENTÁCIE Pravicové hodnotové orientácie – téma mapuje potrebu spoločenského poriadku a jeho dodržiavania, oddanosť tradičným hodnotám, religiozitu, politické seba-zaradenie. Jedná sa o parciálny index, ktorý zachytáva silnú potrebu ochranárskeho štátu a spoločenského poriadku založeného na poslušnosti, tradíciách a viere. Do indexu sa započítavajú len veľmi silné očakávania (napr. v otázke nakoľko sa respondentovi podobá človek, ktorý očakáva, že štát má byť silný a vlády by mala zabezpečiť bezpečnosť pred všetkými ohrozeniami, je za prejav pravicovej hodnotovej orientácie považovaná odpoveď, že takýto človek sa respondentovi veľmi podobá). V priemere tretina (34%) učiteľov deklarovalo takúto pravicovú hodnotovú orientáciu, čo je viac ako je zastúpenie takýchto ľudí v bežnej populácii SR (23%). 2019 učitelia ZŠ 2.stupeň celá populácia ROZDIEL (učitelia vs. celá populácia) Pravicové hodnotové orientácie 34% 23% + 9% 42

43 Pravicové hodnotové orientácie Pravicové hodnotové orientácie
hodnota parciálneho indexu v jednotlivých sociálno-demografických kategóriách učiteľov 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek počet obyvateľov obce Pravicové hodnotové orientácie hodnota parciálneho indexu u učiteľov: 34% región príjem predmet dĺžka praxe %, N = 705, celá vzorka 43

44 Podobnosť s človekom, ktorý ...
... Je preňho/ pre ňu dôležité, aby vláda zabezpečila jeho/jej bezpečnosť pred všetkými ohrozeniami. Chce, aby bol štát silný, tak, aby mohol ochrániť svojich občanov. 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 71% podobá sa mi počet obyvateľov obce 21% do istej miery sa mi podobá región príjem 8% nepodobá sa mi predmet dĺžka praxe Otázka: “Teraz stručne popíšem nejakých ľudí. Prosím, vypočujte si každý popis a povedzte mi, nakoľko sa vám každá z tých osôb podobá alebo nepodobá?“ %, N = 705, celá vzorka 44

45 Podobnosť s človekom, ktorý ...
... Je preňho/ pre ňu dôležité, aby vláda zabezpečila jeho/jej bezpečnosť pred všetkými ohrozeniami. Chce, aby bol štát silný, tak, aby mohol ochrániť svojich občanov. učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 71% podobá sa mi 8% nepodobá sa mi 21% do istej miery sa mi podobá 59% podobá sa mi 12% nepodobá sa mi 27% do istej miery sa mi podobá Otázka: “Teraz stručne popíšem nejakých ľudí. Prosím, vypočujte si každý popis a povedzte mi, nakoľko sa vám každá z tých osôb podobá alebo nepodobá?“ 45

46 Podobnosť s človekom, ktorý ...
... Je preňho/ pre ňu dôležité žiť v bezpečnom prostredí. Vyhýba sa všetkému, čo by mohlo ohroziť jeho/ jej bezpečnosť. 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 74% podobá sa mi počet obyvateľov obce 19% do istej miery sa mi podobá región príjem 7% nepodobá sa mi predmet dĺžka praxe Otázka: “Teraz stručne popíšem nejakých ľudí. Prosím, vypočujte si každý popis a povedzte mi, nakoľko sa vám každá z tých osôb podobá alebo nepodobá?“ %, N = 705, celá vzorka 46

47 Podobnosť s človekom, ktorý ...
... Je preňho/ pre ňu dôležité žiť v bezpečnom prostredí. Vyhýba sa všetkému, čo by mohlo ohroziť jeho/ jej bezpečnosť. učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 74% podobá sa mi 7% nepodobá sa mi 19% do istej miery sa mi podobá 66% podobá sa mi 10% nepodobá sa mi 23% do istej miery sa mi podobá Otázka: “Teraz stručne popíšem nejakých ľudí. Prosím, vypočujte si každý popis a povedzte mi, nakoľko sa vám každá z tých osôb podobá alebo nepodobá?“ 47

48 Podobnosť s človekom, ktorý ...
... Verí, že ľudia by mali počúvnuť, čo sa im prikáže. Myslí si, že ľudia by mali stále dodržiavať pravidlá, aj vtedy, keď na nich nikto nedozerá. 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 50% podobá sa mi počet obyvateľov obce 30% do istej miery sa mi podobá región príjem 19% nepodobá sa mi predmet dĺžka praxe Otázka: “Teraz stručne popíšem nejakých ľudí. Prosím, vypočujte si každý popis a povedzte mi, nakoľko sa vám každá z tých osôb podobá alebo nepodobá?“ %, N = 705, celá vzorka 48

49 Podobnosť s človekom, ktorý ...
... Verí, že ľudia by mali počúvnuť, čo sa im prikáže. Myslí si, že ľudia by mali stále dodržiavať pravidlá, aj vtedy, keď na nich nikto nedozerá. učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 50% podobá sa mi 19% nepodobá sa mi 30% do istej miery sa mi podobá 33% podobá sa mi 29% nepodobá sa mi 37% do istej miery sa mi podobá Otázka: “Teraz stručne popíšem nejakých ľudí. Prosím, vypočujte si každý popis a povedzte mi, nakoľko sa vám každá z tých osôb podobá alebo nepodobá?“ 49

50 Podobnosť s človekom, ktorý ...
... Je preňho/ pre ňu dôležité stále sa správať poriadne. Vyhýba sa tomu, aby urobil/a niečo, o čom by ľudia mohli povedať, že je to nesprávne.. 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 64% podobá sa mi počet obyvateľov obce 23% do istej miery sa mi podobá región príjem 13% nepodobá sa mi predmet dĺžka praxe Otázka: “Teraz stručne popíšem nejakých ľudí. Prosím, vypočujte si každý popis a povedzte mi, nakoľko sa vám každá z tých osôb podobá alebo nepodobá?“ %, N = 705, celá vzorka 50

51 Podobnosť s človekom, ktorý ...
... Je preňho/ pre ňu dôležité stále sa správať poriadne. Vyhýba sa tomu, aby urobil/a niečo, o čom by ľudia mohli povedať, že je to nesprávne.. učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 64% podobá sa mi 13% nepodobá sa mi 23% do istej miery sa mi podobá 42% podobá sa mi 21% nepodobá sa mi 36% do istej miery sa mi podobá Otázka: “Teraz stručne popíšem nejakých ľudí. Prosím, vypočujte si každý popis a povedzte mi, nakoľko sa vám každá z tých osôb podobá alebo nepodobá?“ 51

52 Podobnosť s človekom, ktorý ...
... Tradície sú preňho/ pre ňu dôležité. Snaží sa dodržiavať zvyky, ktoré mu odkazuje jeho/ jej náboženstvo alebo rodina. 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 59% podobá sa mi počet obyvateľov obce 25% do istej miery sa mi podobá región príjem 16% nepodobá sa mi predmet dĺžka praxe Otázka: “Teraz stručne popíšem nejakých ľudí. Prosím, vypočujte si každý popis a povedzte mi, nakoľko sa vám každá z tých osôb podobá alebo nepodobá?“ %, N = 705, celá vzorka 52

53 Podobnosť s človekom, ktorý ...
... Tradície sú preňho/ pre ňu dôležité. Snaží sa dodržiavať zvyky, ktoré mu odkazuje jeho/ jej náboženstvo alebo rodina. učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 59% podobá sa mi 16% nepodobá sa mi 25% do istej miery sa mi podobá 47% podobá sa mi 24% nepodobá sa mi 28% do istej miery sa mi podobá Otázka: “Teraz stručne popíšem nejakých ľudí. Prosím, vypočujte si každý popis a povedzte mi, nakoľko sa vám každá z tých osôb podobá alebo nepodobá?“ 53

54 Sebazaradenie na ľavo-pravom politickom spektre
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 26% ľavica počet obyvateľov obce 24% stred región 44% pravica príjem predmet dĺžka praxe Otázka: “V politike ľudia občas hovoria o “ľavici” a “pravici”. Kde by ste sa zaradili na tejto škále od 0 do 10, kde 0 znamená ľavica a 10 znamená pravica.“ %, N = 705, celá vzorka 54

55 Sebazaradenie na ľavo-pravom politickom spektre
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 26% ľavica 24% stred 44% pravica 27% ľavica 27% stred 33% pravica Otázka: “V politike ľudia občas hovoria o “ľavici” a “pravici”. Kde by ste sa zaradili na tejto škále od 0 do 10, kde 0 znamená ľavica a 10 znamená pravica.“ 55

56 Intenzita viery 30% nie veriaci 12% stred 21% skôr veriaci 37% veriaci
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 30% nie veriaci počet obyvateľov obce 12% stred región 21% skôr veriaci príjem 37% veriaci predmet dĺžka praxe Otázka: “Nezávisle od toho, či sa hlásite k nejakému náboženstvu, ako silno veriaci sa cítite byť? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená vôbec nie ste veriaci/a a 10 znamená, že ste veľmi veriaci/a.“ %, N = 705, celá vzorka 56

57 Intenzita viery 30% nie veriaci 31% nie veriaci 12% stred 13% stred
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 30% nie veriaci 21% skôr veriaci 37% veriaci 12% stred 31% nie veriaci 21% skôr veriaci 34% veriaci 13% stred Otázka: “Nezávisle od toho, či sa hlásite k nejakému náboženstvu, ako silno veriaci sa cítite byť? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená vôbec nie ste veriaci/a a 10 znamená, že ste veľmi veriaci/a.“ 57

58 Frekvencia účasti na náboženských obradoch
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie 7% niekoľkokrát týždenne vek 24% raz týždenne počet obyvateľov obce 28% viackrát do roka región príjem predmet dĺžka praxe Otázka: “Okrem zvláštnych príležitostí ako sú svadby a pohreby, približne ako často sa v súčasnosti zúčastňujete na náboženských obradoch? Prosím, použite túto škálu.“ %, N = 705, celá vzorka 58

59 Frekvencia účasti na náboženských obradoch
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 7% niekoľkokrát týždenne 24% raz týždenne 28% viackrát do roka 7% niekoľkokrát týždenne 19% raz týždenne 25% viackrát do roka Otázka: “Okrem zvláštnych príležitostí ako sú svadby a pohreby, približne ako často sa v súčasnosti zúčastňujete na náboženských obradoch? Prosím, použite túto škálu.“ 59

60 Obavy, nedôvera, pesimizmus
OBLASŤ 4: Obavy, nedôvera, pesimizmus

61 (učitelia vs. celá populácia)
OBLASŤ 4: OBAVY, NEDÔVERA, PESIMIZMUS Obavy, nedôvera, pesimizmus – téma mapuje mieru celkovej nespokojnosti s vlastným životom a s ekonomickou situáciou, nedôvera voči iným ľuďom, pocit neistoty a pod. Jedná sa o parciálny index, ktorý zachytáva emocionálnu (subjektívnu) stránku nespokojnosti, obáv, a nedôvery pokiaľ ide o sociálne vzťahy a dôveru v ľudí. Do indexu sa započítavajú len veľmi silné obavy a nedôvera (napr. v otázke nakoľko sú respondenti spokojní so svojim aktuálnym životom, je za prejav nespokojnosti považovaná odpoveď 0 a 1 na desať-bodovej škále 0 až 10, kde 0 znamená mimoriadne nespokojný/á a 10 znamená mimoriadne spokojný/á). V priemere 13% učiteľov deklarovalo silnú subjektívnu nespokojnosť, nedôveru a obavy. V bežnej populácii SR to bolo až pätina respondentov (21%). 2019 učitelia ZŠ 2.stupeň celá populácia ROZDIEL (učitelia vs. celá populácia) Obavy, nedôvera, pesimizmus 13% 21% - 8% 61

62 Obavy, nedôvera, pesimizmus Obavy, nedôvera, pesimizmus
hodnota parciálneho indexu v jednotlivých sociálno-demografických kategóriách učiteľov 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek počet obyvateľov obce Obavy, nedôvera, pesimizmus hodnota parciálneho indexu u učiteľov: 13% región príjem predmet dĺžka praxe %, N = 705, celá vzorka 62

63 Celková spokojnosť so životom
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 13% nespokojný/á počet obyvateľov obce 9% stred región 32% skôr spokojný/á príjem predmet 46% spokojný/á dĺžka praxe Otázka: “Berúc do úvahy všetky okolnosti, ako ste v tomto období celkovo spokojný so svojim životom? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená mimoriadne nespokojný a 10 znamená mimoriadne spokojný.“ %, N = 705, celá vzorka 63

64 Celková spokojnosť so životom
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 13% nespokojný/á 32% skôr spokojný/á 46% spokojný/á 9% stred 25% nespokojný/á 32% skôr spokojný/á 27% spokojný/á 16% stred Otázka: “Berúc do úvahy všetky okolnosti, ako ste v tomto období celkovo spokojný so svojim životom? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená mimoriadne nespokojný a 10 znamená mimoriadne spokojný.“ 64

65 Celková spokojnosť so ekonomikou SR
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 47% nespokojný/á počet obyvateľov obce 20% stred región 25% skôr spokojný/á príjem 8% spokojný/á predmet dĺžka praxe Otázka: “Ako ste celkovo spokojný/á so súčasným stavom ekonomiky na Slovensku? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená mimoriadne nespokojný/á a 10 znamená mimoriadne spokojný/á.“ %, N = 705, celá vzorka 65

66 Celková spokojnosť so ekonomikou SR
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 47% nespokojný/á 25% skôr spokojný/á 8% spokojný/á 20% stred 50% nespokojný/á 21% skôr spokojný/á 7% spokojný/á 21% stred Otázka: “Ako ste celkovo spokojný/á so súčasným stavom ekonomiky na Slovensku? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená mimoriadne nespokojný/á a 10 znamená mimoriadne spokojný/á.“ 66

67 - treba sa mať na pozore vs. väčšine ľudí sa dá veriť
Dôvera voči ľuďom - treba sa mať na pozore vs. väčšine ľudí sa dá veriť 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 52% treba sa mať na pozore počet obyvateľov obce 15% stred región 21% dá sa veriť príjem 12% väčšine sa dá veriť predmet dĺžka praxe Otázka: “Vo všeobecnosti, povedali by ste, že väčšine ľudí možno veriť, alebo že sa treba mať na pozore, keď sa jedná s ľuďmi? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená treba sa mať na pozore a 10 znamená väčšine ľudí sa dá veriť.“ %, N = 705, celá vzorka 67

68 - treba sa mať na pozore vs. väčšine ľudí sa dá veriť
Dôvera voči ľuďom - treba sa mať na pozore vs. väčšine ľudí sa dá veriť učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 52% treba sa mať na pozore 21% dá sa veriť 12% väčšine sa dá veriť 15% stred 63% treba sa mať na pozore 16% dá sa veriť 5% väčšine sa dá veriť 15% stred Otázka: “Vo všeobecnosti, povedali by ste, že väčšine ľudí možno veriť, alebo že sa treba mať na pozore, keď sa jedná s ľuďmi? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená treba sa mať na pozore a 10 znamená väčšine ľudí sa dá veriť.“ 68

69 Dôvera voči ľuďom - väčšina ľudí by sa vás pokúsila využiť vs. by sa snažila byť čestnými 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 34% väčšina by sa pokúsila využiť počet obyvateľov obce 13% stred 26% snažili by sa byť čestnými región príjem 27% väčšina by sa snažila byť čestnými predmet Otázka: “Myslíte si, že väčšina ľudí by sa vás pokúsila využiť, keby mali príležitosť, alebo by sa snažili byť čestní? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená väčšina ľudí by sa vás pokúsila využiť a 10 znamená väčšina ľudí by sa snažila byť čestnými.“ dĺžka praxe %, N = 705, celá vzorka 69

70 Dôvera voči ľuďom - väčšina ľudí by sa vás pokúsila využiť vs. by sa snažila byť čestnými učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 34% väčšina by sa pokúsila využiť 26% snažili by sa byť čestnými 27% väčšina by sa snažila byť čestnými 13% stred 41% väčšina by sa pokúsila využiť 22% snažili by sa byť čestnými 15% väčšina by sa snažila byť čestnými 21% stred Otázka: “Myslíte si, že väčšina ľudí by sa vás pokúsila využiť, keby mali príležitosť, alebo by sa snažili byť čestní? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená väčšina ľudí by sa vás pokúsila využiť a 10 znamená väčšina ľudí by sa snažila byť čestnými.“ 70

71 Dôvera voči ľuďom - ľudia sa väčšinou starajú len o seba vs. snažia sa väčšinou pomôcť iným 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek 55% väčšina sa stará len o seba počet obyvateľov obce 14% stred región 19% snažia sa pomôcť iným príjem 12% väčšinou sa snažia pomôcť iným predmet dĺžka praxe Otázka: “Povedali by ste, že väčšinou sa ľudia snažia pomôcť iným alebo sa väčšinou starajú len o seba? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená ľudia sa väčšinou starajú len o seba a 10 znamená ľudia sa väčšinou snažia pomôcť iným.“ %, N = 705, celá vzorka 71

72 Dôvera voči ľuďom - ľudia sa väčšinou starajú len o seba vs. snažia sa väčšinou pomôcť iným učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 55% väčšina sa stará len o seba 19% snažia sa pomôcť iným 12% väčšinou sa snažia pomôcť iným 14% stred 64% väčšina sa stará len o seba 15% snažia sa pomôcť iným 6% väčšinou sa snažia pomôcť iným 15% stred Otázka: “Povedali by ste, že väčšinou sa ľudia snažia pomôcť iným alebo sa väčšinou starajú len o seba? Prosím, odpovedzte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená ľudia sa väčšinou starajú len o seba a 10 znamená ľudia sa väčšinou snažia pomôcť iným.“ 72

73 Spokojnosť s príjmom domácnosti
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek počet obyvateľov obce región príjem predmet Otázka: “Ktorý z popisov najlepšie vystihuje váš názor na príjem vašej domácnosti v tomto období?“ dĺžka praxe %, N = 705, celá vzorka 73

74 Spokojnosť s príjmom domácnosti
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 Otázka: “Ktorý z popisov najlepšie vystihuje váš názor na príjem vašej domácnosti v tomto období?“ 74

75 Pocit bezpečia po zotmení
705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek počet obyvateľov obce región príjem predmet Otázka: “Ako bezpečne sa cítite – alebo by ste sa cítili – keď sa prechádzate v mieste vášho bydliska po zotmení?“ dĺžka praxe %, N = 705, celá vzorka 75

76 Pocit bezpečia po zotmení
učitelia ZŠ 2.stupeň; N = 705 celá populácia SR 18+; N = 1 008 Otázka: “Ako bezpečne sa cítite – alebo by ste sa cítili – keď sa prechádzate v mieste vášho bydliska po zotmení?“ 76

77 CELKOVÝ INDEX: DEREX

78 (učitelia vs. celá populácia)
CELKOVÝ INDEX: DEREX DEREX INDEX – meria celkovú mieru dopytu alebo predispozície pre pravicový extrémizmus. Jedná sa o celkový index, ktorý zachytáva dopyt po pravicovo-extrémistickej politike (respektíve radikálno-nacionalistickej politike). Tento index automaticky nehovorí o tom, že medzi učiteľmi máme 7% pravicových extrémistov, respektíve, že v populácii je 13% pravicových extrémistov. Index mapuje určité hodnotové nastavenie učiteľov a obyvateľov na hodnoty, ktorých obhajobu zdôrazňujú radikálno-nacionalistické politické prúdy a ktoré môžu byť využité ako podhubie pre ich podporu. Na to, aby bol respondent označený ako možný nositeľ pravicovo extrémistických hodnôt, musí pozitívne skórovať na minimálne troch zo štyroch parciálnych indexov, ktoré boli popísané vyššie. V priemere 7% učiteľov možno na základe odpovedí na 29 otázok prieskumu zaradiť do skupiny s predispozíciou k pravicovo-extrémistickej politickej orientácii, čo je o šesť percentuálnych bodov menej ako je zastúpenie takýchto ľudí v bežnej populácii SR (13%). 2019 učitelia ZŠ 2.stupeň celá populácia ROZDIEL (učitelia vs. celá populácia) DEREX INDEX 7% 13% - 6% 78

79 hodnota celkového indexu u učiteľov:
DEREX INDEX hodnota celkového indexu v jednotlivých sociálno-demografických kategóriách učiteľov 705 159 546 71 224 200 165 45 294 137 201 73 69 228 182 226 74 445 186 189 138 103 146 129 116 110 240 239 pohlavie vek počet obyvateľov obce DEREX INDEX hodnota celkového indexu u učiteľov: 7% región príjem predmet dĺžka praxe %, N = 705, celá vzorka 79

80 (učitelia vs. celá populácia)
ZHRNUTIE 2019 učitelia ZŠ 2.stupeň celá populácia ROZDIEL (učitelia vs. celá populácia) Predsudky a sociálny šovinizmus 42% 54% - 12% Anti-establišmentové nálady 16% 28% Pravicové hodnotové orientácie 34% 23% + 9% Obavy, nedôvera, pesimizmus 13% 21% - 8% DEREX INDEX 7% - 6% 80

81 Výsledky za Slovenskú republiku za populáciu 18+ v časovom porovnaní*
*Poznámka: hodnoty za roky 2004 až 2013 sú z výskumu ESS na Slovensku (informácie z aktuálny rok je vypočítaný z prieskumu agentúry FOCUS – za použitia totožnej metodológie, ako aj konštrukcie indexu 2019 Predsudky a sociálny šovinizmus 27% 26% 33% 36% 39% 54% Anti-establišmentové nálady 30% 15% 17% 31% 28% Pravicové hodnotové orientácie 19% 22% 29% 34% 23% Obavy, nedôvera, pesimizmus 25% 18% 20% 21% Index DEREX 10,4% 6,1% 6,6% 10,8% 13,3% 13,0% 81

82 Medzinárodné porovnanie údajov – Slovensko a jeho susedia*
*Poznámka: informácie z Slovensko (2019) Rakúsko ( ) Česká republika ( ) Poľsko ( ) Ukrajina ( ) Maďarsko ( ) Predsudky a sociálny šovinizmus 54% 29% 44% 25% 49% Anti-establišmentové nálady 28% 16% 17% 36% 60% 22% Pravicové hodnotové orientácie 23% 20% 14% 24% Obavy, nedôvera, pesimizmus 21% 8% 6% 31% 15% Index DEREX 13% 5% 4% 11% 10% 82

83 83 FOCUS, Marketing and Social Research Sládkovičova 4, P.O. Box 293
Bratislava 1 Slovenská republika Tel.: Fax: 83 FOCUS, Marketing & Social Research 83 83


Stiahnuť ppt "DOPYT PO PRAVICOVOM EXTRÉMIZME MEDZI UČITEĽMI NA DRUHOM STUPNI ZÁKLADNÝCH ŠKÔL výsledky prieskumu verejnej mienky marec 2019 1."

Podobné prezentácie


Reklamy od Google