Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Rétorika a rečnícky štýl

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "Rétorika a rečnícky štýl"— Prepis prezentácie:

1 Rétorika a rečnícky štýl

2 Povedzte svoj názor So schopnosťou dobre komunikovať sa ľudia rodia, táto schopnosť sa nedá získať ani naučiť. Nezáleží na tom, ako niečo hovoríme, dôležité je, čo hovoríme. Rozhodujúce je umenie hovoriť, počúvať vie každý. Počujem presne to, čo druhý hovorí.

3 Rečnícky štýl a rétorika
ústne realizovaný štýl verejných prejavov s hlavnou funkciou zaujať a presvedčiť publikum pomocou jazykových prostriedkov argumentov racionálnej i citovej povahy odbor, ktorý sa zaoberá rečníckym štýlom, je rétorika

4 Dve hlavné funkcie rečníckeho štýlu
presvedčovacia (persuazívna) získavacia (apelová, sugestívna)

5 Semestrálna úloha urobiť video na tému
Poď sa učiť slovenčinu do Užhorodu informovať o štúdiu slovenčiny v Užhorode získať študentov na štúdium slovenského jazyka najlepšie video prihlásime do súťaže

6 Kedy vznikala rétorika?
vystupovanie na verejnosti úzko súvisí s politickým, kultúrnym a náboženským vývojom spoločnosti, a preto r. priťahovala pozornosť už od antiky vznik samostatného r. š. vyplynul z práva na slobodu slova vo verejnom živote rozvoj r. š. na Slovensku stimulovali spoločenské premeny po roku 1989 z práva i povinnosti občana osobne sa obhajovať pred súdom

7 Klasická rétorika fázy prípravy rečníckeho prejavu
výber tém a argumentov (inventio) ich usporiadanie v reči (dispositio) štylizácia, t. j. voľba jazykových prostriedkov (elocutio) pamäťové osvojenie písomnej predlohy (emoria) spôsob podania, prednesu (pronuntiatio) zahŕňa aj zvukovú a neverbálnu komunikáciu

8 Čo všetko robíme, keď komunikujeme verejne?

9 vyjadrujeme postoj k obsahu i k poslucháčovi
vysielame obsah vyjadrujeme postoj k obsahu i k poslucháčovi prejavujeme emócie i svoj spôsob uvažovania odhaľujeme svoje vlastnosti prezrádzame svoju predstavu o pokračovaní komunikácie reprezentujeme seba inštitúciu, v ktorej pracujeme

10 Komunikácia ako obsah a vzťah
informácie

11 Prečo hovoríme o komunikácii?
v komunikácii si utvárame vzťahy k ľuďom aj k sebe samému informačná lavína a časový tlak zvyšuje nároky na schopnosť človeka vyhľadávať, triediť, vyberať, sprostredkovávať informácie

12 Schopnosť komunikovať na verejnosti
je na Slovensku stále vyhľadávanejšou vlastnosťou pracovníkov.

13 Rozdiel medzi efektívne a neefektívne komunikujúcim človekom
vo výsledku výberového konania sebaisté/rozpačité vystupovanie na verejnosti predložený návrh bude akceptovaný/odmietnutý hovoriaci sa poslucháčom „vryje do pamäti“/bude im ľahostajný v pocite osobnej spokojnosti/nespokojnosti

14 Čo budeme trénovať? štyri aspekty rečníckeho prejavu
jazykové prostriedky zvukové prostriedky intenzita, tempo, dôraz, pauza... neverbálne prostriedky gestá, mimika, vzdialenosť od poslucháčov, očný kontakt... prezentačné schopnosti vhodná a pútavá prezentácia, zladenosť prezentácie s obsahom a rečníkom

15 Je mi z toho nanič. Nechce sa mi do toho. Vôbec mi to nemyslí. To je otrava. Prečo zasa... Som unavená – unavený. Strápnim sa... Už len to mi chýba...

16 Ako znížiť napätie pri verejnom vystupovaní

17 Tri cesty ako znížiť napätie
A: vecná príprava B: psychická príprava C: využitie reči tela

18 Namiesto slovných upírov dobíjače energie
Mám toho po krk... Cítim sa nepríjemne. Obávam sa. Nechce sa mi do toho. Vôbec mi to nemyslí. To je otrava. Prečo zasa ja... Som unavená – unavený. Strápnim sa... Už len to mi chýba... Čo zasa chce... Som dobre pripravený. Hovoriť pred ľuďmi je dobrodružstvo. Mám na to. Je tu priateľské publikum. Verím si. Mám svoju hodnotu. Zlepšujem sa. Som rád, keď ma ostatní počúvajú. Som sústredený a pokojný. ......

19 Ešte pred oslovením... Pomyslím si: Poviem: Som rada, že som tu.
Som rada, že ste tu vy. Som si istá tým, čo hovorím. Poviem: oslovenie

20 Vyhnime sa sebaspochybňujúcim úvodom:
Mám len takú poznámku... Možno to nie je dôležité, ale... Ja v tejto oblasti zatiaľ nemám veľa skúseností... Som len praktik...

21 ventily napätia (technika ovládania tela)
nájdi si povzbudzujúce oči pevný postoj + účelná chôdza=dynamický pokoj gestikulácia hlasný prejav

22 Zhrnutie: čo proti tréme
Dobrá príprava Pozitívne naladenie Ventilácia napätia pomocou neverbálnych prostriedkov

23 Prvý dojem Prvú informáciu využívame ako zdroj všeobecnej predstavy o tom, aký je druhý človek Cez prvý dojem filtrujeme ďalšie informácie a formujeme si o ňom „úplný“ obraz

24 vizuálny kontakt s poslucháčmi
sebavedomý postoj úsmev, gestá prejav empatie

25 Čo vám na hovoriacich ľuďoch najviac prekáža?

26 Čo väčšine poslucháčov prekáža
Neexistujúci alebo rozbiehavý zrakový kontakt Nervózne prechádzanie sem a tam Strnulý postoj na jednom mieste Čítanie z poznámok Príliš rýchly a monotónny výklad Príliš veľa neusporiadaných informácií

27 cvičenie Oslovenie Predstavenie seba samého
Predstavenie katedry slovenskej filológie


Stiahnuť ppt "Rétorika a rečnícky štýl"

Podobné prezentácie


Reklamy od Google