Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Mapy starostlivosti ako nástroj zvyšovania kvality

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "Mapy starostlivosti ako nástroj zvyšovania kvality"— Prepis prezentácie:

1 Mapy starostlivosti ako nástroj zvyšovania kvality
Prof. Mgr. Katarína Žiaková, PhD. Mgr. Dominika Kalánková Predmet: Ošetrovateľstvo

2 Systémy kvality Systém JCAHO
Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organisations Systém EFQM European Foundation for Quality Management Systém ISO International Organisation for Standardization

3 TQM-CQI Ciele TQM-CQI Zameranie na klientov /pacientov
 Využívanie a riadenie ľudských a materiálnych zdrojov Odstránenie profesionálnych bariér Tímová, multidisciplinárna spolupráca Profesné štandardy stanovené regulačným orgánom, zo zákona vymedzené práva a povinnosti zdravotníkov Transformovať systém zdravotníckej starostlivosti – personál, služby Zamerať sa na identifikáciu a uspokojovanie potrieb klientov/pacientov Motivovať každého pracovníka – zlepšenie celkovej kvality služieb a ich náväznosti v prospech klientov/pacientov

4 Cyklus zabezpečenia kvality
Identifikácia kľúčových oblastí Tvorba nástroja Stanovenie kritérií Overenie v praxi Modifikácia nástroja Zhodnotenie v praxi Cyklus zabezpečenia kvality

5 tvorba štandardizovaných plánov starostlivosti „Managed care“ Programy CQI, TQM Nástroje CQI Caremaps Guidelines

6 Nástroje zabezpečenia kvality
Štandardy ošetrovateľskej starostlivosti Štandardné plány ošetrovateľskej starostlivosti Aplikácia klasifikačného systému ošetrovateľských diagnóz NANDA International do ošetrovateľskej dokumentácie Interdisciplinárne mapy starostlivosti (critical /clinical pathways)

7 Podmienky rozvoja máp v klinickej praxi
prospektívne systémy financovania nemocníc riadená starostlivosť, DRG systém  case manažment redukcia nákladov pri udržaní, resp. zvýšení kvality starostlivosti nástroje CQI

8 DRG – systém Diagnosis related group
Využitie DRG systému DRG – systém Diagnosis related group Štatistické účely (kliniky, nemocnice, regióny, štáty) Plánovanie Príprava rozpočtu Sledovanie kvality, efektivity a produktivity Ovplyvnenie celej zdravotníckej starostlivosti Prospektívne systémy financovania nemocníc Diagnózy - podobné hlavne vo veľkosti nákladov na liečbu, spotrebu zdrojov a v dĺžke hospitalizačnej doby Ciele DRG: ↓ Náklady v zdravotníckych zariadeniach Efektívnejšie využívať zdroje Vytvárať podmienky pre zmenu spôsobu poskytovanej starostlivosti Presunúť finančné riziká z príjemcu na poskytovateľa starostlivosti

9 Vývoj tvorby máp starostlivosti
Mapy – nástroj kvality mimo systému zdravotnej starostlivosti (využívanie v priemyselnej sfére) Iniciátorom tvorby a implementácie máp v systéme zdravotníckych služieb – sestry Prvé mapy – vymedzenie v oblasti ošetrovateľskej praxe V ďalšom vývoji - rozvoj medicínskych máp (pre „high cost, high volume“ diagnózy) Rozvoj interdisciplinárnych máp

10 Mapy starostlivosti synonymá: „caremaps“, klinické mapy, kritické cesty, „critical pathways“, nástroje pre riadenie starostlivosti (managed care) o pacientov, vypracované pre špecifické skupiny diagnóz – DRG (diagnostic related groups, napr. astma bronchiale, IM), procedúry (napr. konkrétne chirurgické výkony; TEP) alebo problematiku (napr. neschopnosť matky dojčiť)

11 Charakteristika Predstavujú štandard starostlivosti na každý deň hospitalizácie až po prepustenie pacienta Sú vypracované skupinou zdravotníckych profesionálov v danom zdravotníckom zariadení príprava zaberá cca 2-3 hod. Práce tímu tvoreného z predstaviteľov jednotlivých zdravotníckych profesií → pilotný projekt (vyskúšanie máp) Pre väčšinu pacientov v danej špecifickej skupine – individuálny proces starostlivosti sa však prispôsobuje každému pacientovi zvlášť Opisujú jednotlivé kroky v starostlivosti o pacientov so špecifickými klinickými problémami Plán je v rámci dní rozdelený do kategórií (medikamentózna th., dg. testy, pohybový režim, diéta, konzíliá, edukácia, plánované prepustenie) Pri vypracovávaní – zohľadniť: osobné skúsenosti, intuícia, kultúra, tradície, etické princípy, vedecké poznatky, dostupné ekonomické možnosti, preferencie, výsledky výskumu (EBP)

12 Multidisciplinárne Štandardizované
Vytvorené, schválené multidisciplinárnym tímom Vymedzujú úlohy a kompetencie každého zdravotníckeho pracovníka – vymedzenie, identifikácia ošetrovateľskej praxe Postupnosť, nadväznosť, časové vymedzenie jednotlivých intervencií členov tímu Výsledky starostlivosti a intervencie na ich dosiahnutie vopred stanovené Jeden zo spôsobov implementácie smerníc, klinických odporúčaní (guidelines) Údaje pre audit starostlivosti – hodnotenie reálnej úrovne výsledkov, Podpora evidence-based practice (EBP)

13 Diagnostické kategórie
 Frekvencia výskytu Vysoko-nákladové diagnózy Fragmentácia starostlivosti Variabilita poskytovania starostlivosti Rutinné intervencie, opakujúce sa detaily Príklady: Koronárny syndróm Perioperačný manažment v rámci TEP Transplantácia Sekcia C a iné

14 Proces implementácie máp - CQI
identifikácia oblasti, procesu, v ktorom chceme dosiahnuť zlepšenie organizácia tímu, skupiny ľudí odborníkov v danej oblasti objasnenie, zmapovanie aktuálnych poznatkov, súčasnej klinickej praxe, literatúry porozumenie príčinám výber procesu Plánuj Mapa starostlivosti Koriguj Realizuj Kontroluj

15 Proces vývoja máp starostlivosti
1. Výber oblasti –variabilita, rutinnosť, predpovedateľnosť procesu prebiehu 2. Výber tímu 3. Hodnotenie doterajšej starostlivosti 4. Hodnotenie evidence – based praxe 5. Zostavenie formátu mapy, 6. Dokumentácia a analýza odchýlok od mapy

16 Proces vývoja máp starostlivosti
1. Výber oblasti Koncentrácia na vysoko-nákladové diagnózy Jasná diagnóza Proces poskytovania starostlivosti rutinný Detaily v liečbe, variabilita poskytovanej starostlivosti Starostlivosť rozvrhnutá do menších celkov Príklady máp v klinickej praxi: Perioperačný manažment v kardiochirurgii, transplantácia obličiek, TEP, NCMP, IM, NAP... 2. Výber tímu Zaangažovanosť a participácia členov multidisciplinárneho tímu 3. Hodnotenie doterajšej starostlivosti Analýza dokumentácie – identifikovať a objasniť rozvrhnutie krokov a vysoko nákladových oblastí

17 Proces vývoja máp starostlivosti
5. Zostavenie formátu mapy Variabilné – elektronická forma 6. Dokumentácia a analýza odchýlok od mapy Rozdiel medzi tým, čo sa očakáva na základe plánu mapy starostlivosti a tým, k čomu v skutočnosti dôjde Dôvody vzniku, redukcia Modifikácia mapy Odchýlky - retrospektívna databáza v procese kontinuálneho zvyšovania kvality 4. Hodnotenie evidence – based practice Klinické intervenčné štúdie Tvorba smerníc a odporúčaní Implementácia v klinickej praxi Vyhľadávanie najlepších dôkazov Zdroje: EBN knihy EBN časopisy EBN databázy EBN Guidelines Internet – Google, Google Scholar...

18 Proces vývoja máp starostlivosti
Na zníženie odchýlok – odpovede na otázky: Ktoré intervencie mali byť realizované a ktoré výsledky dosiahnuté počas tejto služby? Čo se deje s pacientom? K akému zlepšeniu zdravotného stavu nedošlo a prečo? Ako treba na to reagovať? Aká je cesta k náprave a kedy začať?

19 Príklad mapy starostlivosti
Diagnostická kategória: Priemerná dĺžka hospitalizácie: Zdravotnícke zariadenie: Oddelenie: Údaje o pacientovi: Príjem Deň 1 Deň 2 Deň 3 Prepustenie Výsledky Úroveň starostlivosti Diagnostické testy Procedúry, zákroky/výkony Konzíliá Medikamentózna liečba Pohybový režim Diéta Edukácia pacienta/rodiny Plánované prepustenie

20 Význam využitia máp Zníženie variability starostlivosti
Identifikácia faktorov, súvisiacich s odchýlkami  intervencie na ich redukciu   kvality starostlivosti  Koordinácie starostlivosti  Zodpovednosti personálu a jeho ochrany v prípade súdnych sporov  Dokumentácie  Dĺžky hospitalizácie

21 Účel máp starostlivosti
Organizácia, zoradenie a časové ohraničenie základných intervencií zdravotníckych profesionálov zúčastňujúcich sa starostlivosti o pacientov Koordinácia práce všetkých členov interdisciplinárneho tímu (tímová práca) Koordinácia starostlivosti - ↓ fragmentovanosti Podpora efektívnosti starostlivosti Sprehľadnenie zdravotnej dokumentácie Skrátenie doby hospitalizácie, ↓ výskytu a vážnosti komplikácií Zlepšenie kvality poskytovanej starostlivosti Zníženie nákladov na zdravotnú starostlivosť Riešenie problémov spojených s chybou, neskorou interpretáciou odchýlok od očakávaného priebehu liečby pacientov (vrátane ochrany pred súdnymi spormi a pod.)

22 Účel máp starostlivosti
Zvyšujú pocit osobnej zodpovednosti za poskytovanú starostlivosť Pomáhajú sestrám nahrádzať vypracovanie individualizovaných ošetrovateľských plánov ako aj zdĺhavé zápisy v priebehu dňa Každý deň očakávanej hospitalizácie je rozpracovaný z hľadiska nasledovných dimenzií (jasné, presné kľúčové intervencie v každej dimenzii musia byť poskytnuté tak, aby bol pacient k určenému dňu prepustený), napr. posúdenie, konzultácie, diagnostika, liečba – zákroky, medikamentózna liečba, diéta, pohybový režim, edukácia, plánované prepustenie do domácej starostlivosti

23 Súhrn Cieľom moderného ošetrovateľstva je poskytnúť vysoko kvalitnú ošetrovateľskú starostlivosť Jedným z prostriedkov k jej zabezpečeniu patria mapy starostlivosti Proces vývoja máp starostlivosti sa skladá zo 6 krokov - identifikácia oblasti, procesu, v ktorom chceme dosiahnuť zlepšenie; organizácia tímu, skupiny ľudí odborníkov v danej oblasti; objasnenie, zmapovanie aktuálnych poznatkov, súčasnej klinickej praxe, literatúry; porozumenie príčinám; výber procesu Aj napriek náročnosti jej tvorby má široké využitie a účel

24 Literatúra GURKOVÁ, E. Vybrané kapitoly z ošetrovateľskej teórie I. [CDROM]. 1. vyd. Martin : JLF UK, s. ISBN HLINKOVÁ, E., NEMCOVÁ, J. a kol Multimediálna e-učebnica Ošetrovateľské postupy v špeciálnej chirurgii [online]. Univerzita Komenského Bratislava, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, Dostupné na internete: ISBN KONTROVÁ, L. , ZÁČEKOVÁ, M., HULKOVÁ, V. a kol. Štandardy v ošetrovateľstve. Martin : Osveta, 2005, 215 s. ISBN MASKALÍKOVÁ, T. Systém zabezpečovania kvality ošetrovateľskej starostlivosti. Molisa 6: medicínsko-ošetrovateľské listy Šariša. Prešov, ISBN HULKOVÁ, V. Štandardizácia v ošetrovateľstve. Bratislava: Grada, 2016, 232s. ISBN


Stiahnuť ppt "Mapy starostlivosti ako nástroj zvyšovania kvality"

Podobné prezentácie


Reklamy od Google