Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Ing. Ivana Fafráková/ Podniková ekonomika 4. ročník

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "Ing. Ivana Fafráková/ Podniková ekonomika 4. ročník"— Prepis prezentácie:

1 Ing. Ivana Fafráková/ Podniková ekonomika 4. ročník
MANAŽMENT Ing. Ivana Fafráková/ Podniková ekonomika 4. ročník Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ Obchodná akadémia, Akademika Hronca 8, Rožňava

2 Charakteristika manažmentu
univerzálna disciplína, dosahovanie cieľov prostredníctvom druhých (Peter F. Ducker), umenie riadiť podnikovú činnosť, resp. dosiahnuť stanovené ciele podniku, je proces plánovania, rozhodovania, organizovania, komunikovania, motivovania, kontroly a použitia všetkých zdrojov podniku k vytýčeniu a dosiahnutiu cieľov podniku Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

3 Charakteristika manažmentu
Pojem manažment môžeme chápať v dvoch podobách: funkčná podoba Manažment ako funkcia znamená, že manažment vychádza z procesu riadenia. Manažment zahŕňa prístupy, metódy a techniky, ktoré sa používajú v riadení podnikov alebo iných organizácií. inštitucionálna podoba Manažment ako inštitúcia znamená, že manažment kladie dôraz na vykonávateľov riadiaceho procesu. Manažmentom sa rozumie riadiaci a správny aparát podniku, t.j. pracovníci, ktorí sú zodpovední za riadenie podniku Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

4 História manažmentu Začiatky teórie manažmentu siahajú do polovice 19. storočia. 1. Klasický (tradičný) manažment Vedecké riadenie Frederik Winslow Taylor( ) Správne riadenie Henry Fayol ( ) Byrokratická organizácia riadenia Max Weber ( ) 2. Teória medziľudských vzťahov (tzv. neoklasická teória) Elton Mayo ( ) Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

5 Henry Ford (1863-1947) Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť
Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

6 Henry Ford „Myslenie bolí, je to najťažšia práca, ktorá existuje.“ „Ak máte svoj vysnený cieľ, na ceste za ním sa vám zdajú byť akékoľvek prekážky bezvýznamné.“ „Ak zarobíš dva doláre a chceš podnikať, jeden investuj do reklamy.“ Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

7 „Zákazníka oklameš len raz. Druhý raz ti už veriť nebude.“
História manažmentu „Zákazníka oklameš len raz. Druhý raz ti už veriť nebude.“ „Každý, kto sa prestane učiť, je starý, či už má dvadsať alebo osemdesiat,“ tvrdil. „Každý, kto sa stále učí, zostáva mladý.“ Henry Ford ( ) Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

8 Moderný manažment rozvoj po druhej svetovej vojne Zaraďujeme sem:
americký manažment japonský manažment európsky manažment Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

9 Manažérske funkcie predstavujú základné charakteristické úlohy, ktoré sú predmetom činnosti manažérov (1915 Henry Fayol ) Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

10 Stanovenie prostriedkov na dosiahnutie
Plánovanie Vytýčenie cieľov a ich zreálňovanie A Stanovenie prostriedkov na dosiahnutie B Určenie ciest a spôsobov na dosiahnutie C Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

11 Podnikové ciele Ciele vyjadrujú konečný stav , ku ktorému by mali smerovať všetky aktivity, ktoré podnik vykonáva. Cieľ je budúci stav, ktorý sa má dosiahnuť k určitému časovo vymedzenému okamihu. Formulovanie cieľov (4 základné pomôcky) cieľ má byť ako SMART cieľ má byť ako KARÁT cieľ sa má vecne vymedziť, časovo ohraničiť a dá sa merať cieľ by mal byť ako KOČJAR Na formulácii cieľov sa podieľajú rôzne záujmové skupiny. Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

12 Podnikové ciele Z hľadiska času rozlišujeme :
dlhodobé ciele - na obdobie 5 až 10 rokov, strednodobé ciele - na obdobie 2 až 3 roky, krátkodobé ciele - do 1 roka. II. Z hľadiska hierarchického usporiadania cieľov: spoločenské ciele, zamestnanecky orientované ciele, ekonomické ciele. Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

13 Podnikové ciele III. Podľa organizačného stupňa: ciele podniku,
ciele divízie, ciele oddelenia, ciele dielne a pod. IV. Podľa funkčných oblasti: ciele výskumu a vývoja, ciele marketingové, ciele výroby, ciele finančné, ciele inovácie a rozvoja a pod. Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

14 Podnikové ciele V. Podľa toho, z akých aspektov sa budúci očakávaný stav formuluje: hospodárske ciele sociálne ciele VI. Podľa významu: vrcholový cieľ čiastkové ciele Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

15 Stratégia podniku Základné typy stratégií: 1. Stratégia rastu
vedomé určenie základných dlhodobých cieľov podniku, stanovenie postupu činností, ktoré umožnia, aby sa čo najrýchlejšie splnili ciele Poslaním stratégie je uskutočňovať „životne dôležité rozhodnutia“. Základné typy stratégií: 1. Stratégia rastu 2. Stratégia stability 3. Stratégia útlmu Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

16 PODNIKATEĽSKÝ ZÁMER Stručný popis častí podnikateľského zámeru:
vecne – technická rieši oblasť podnikania, tzn. Aké výrobky alebo služby chce podnik ponúkať, technológia, materiál, personál, financie b) právne - organizačná rieši výber organizačnej a právnej formy c) ekonomická zameraná na preskúmanie rentability, prepočet výnosov, nákladov, zisku, kapitálu a pod. Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

17 Podnikateľský plán Tri dôležité úlohy:
núti podnikateľa premyslieť si dôležité otázky podnikania, poskytuje potenciálnemu investorovi, prípadne spoločníkovi informácie, sprievodca podnikateľa pri rozbehu podniku. Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

18 Podnikateľský plán - časti
Zhrnutie projektu Marketing Opis firmy Výrobný proces Opis výrobku alebo služby Organizačný plán Manažment Dopad na životné prostredie Vlastníci Finančné plány Trh a konkurencia Doklady a prílohy Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

19 Organizovanie Základné princípy: deľba práce a
špecializácia zamestnancov podľa určitých profesií. Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

20 Organizovanie V súčasnosti sa pojem organizácia môže chápať rôznymi spôsobmi – môže to byť: organizácia ako objekt organizácia ako vlastnosť objektu organizácia ako usporiadanie, štruktúra organizácia ako činnosť Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

21 ORGANIZAČNÁ ŠTRUKTÚRA PODNIKU
je množina prvkov a vzťahov medzi nimi predstavuje kostru „anatómiu“ organizácie vzájomné usporiadanie ľudí a útvarov v podniku Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

22 TVAR ORGANIZAČNEJ ŠTRUKTÚRY
Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

23 TYPY ORGANIZAČNÝCH ŠTRUKTÚR
V závislosti od veľkosti podniku , rozsahu jeho pôsobnosti rozlišujeme tieto typy organizačných štruktúr: jednoduchá organizačná štruktúra malého podniku, líniová organizačná štruktúra, funkčná organizačná štruktúra, líniovo-štábna organizačná štruktúra, maticová organizačná štruktúra Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

24 Jednoduchá organizačná štruktúra malého podniku
Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

25 Líniová organizačná štruktúra
Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

26 Funkčná organizačná štruktúra
Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

27 Líniovo-štábna organizačná štruktúra
Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

28 Maticová organizačná štruktúra
Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

29 ORGÁNY PODNIKU podnik jednotlivca osobné spoločnosti – v.o.s a k.s.
kapitálové spoločnosti – s.r.o. a a.s. družstvo štátny podnik Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

30 Orgány podniku Podnik jednotlivca – firma je majetkom jedinej osoby – vlastníka - je vedúcim a manažérom podniku, nemusí vytvárať orgány Verejná obchodná spoločnosť – orgány môžu byť vytvorené podľa dohody v spoločenskej zmluve Komanditná spoločnosť – štatutárnym orgánom sú komplementári (komanditisti majú právo na kontrolu spoločnosti), iné orgány podľa dohody v spoločenskej zmluve Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

31 Orgány podniku - štatutárny orgán – predstavenstvo
Spoločnosť s ručením obmedzeným – podľa zákona vytvára orgány: - vrcholový orgán – valné zhromaždenie - štatutárny orgán – konateľ - kontrolný orgán – dozorná rada Akciová spoločnosť – vytvára podľa zákona tieto orgány: - vrcholový orgán – valné zhromaždenie akcionárov - štatutárny orgán – predstavenstvo Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

32 Orgány podniku Družstvo – spoločenstvo osôb založené s cieľom podnikania, zabezpečovania hospodárskych, sociálnych potrieb svojich členov. Vytvára tieto orgány: - vrcholový orgán (členská schôdza) - štatutárny orgán (riadiaci) – predstavenstvo - kontrolný orgán – kontrolná komisia Štátny podnik – vlastníkom je štát - riadiaci orgánmi – vedenie podniku a dozorná rada Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

33 RIADIACI APARÁT PODNIKU
- riaditeľ podniku - sekretariát - štábne odborné útvary - líniové útvary

34 Riadiaci aparát podniku
Riaditeľ podniku - generálny riaditeľ, prezident, predseda - stojí na čele riadiaceho aparátu podniku - je štatutárom, - má právo vystupovať a konať v mene podniku - riadi činnosť podniku - zodpovedá za výsledky podniku Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

35 Riadiaci aparát podniku
Sekretariát podniku - vykonáva bežné administratívne, technické a organizačné práce - prijímanie návštev, vybavovanie bežnej korešpondencie, príprava materiálov na porady, kontrola termínov Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

36 Riadiaci aparát podniku
Štábne odborné útvary vytvárajú sa v podniku podľa jednotlivých funkčných oblastí (napr. marketing, výroba, financovanie, odbyt a pod.) najčastejšie sú to „úseky“ na čele s odborným riaditeľom vnútorne sa členia na odbory, oddelenia, referáty Líniové útvary sú základnými stupňami riadenia organizácie, dielňa, prevádzka, divízia, závod a pod. vytvárajú sa po vertikálnej osi, na ich čele stoja línioví vedúci – riaditeľ závodu, vedúci prevádzky Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

37 VEDENIE ĽUDÍ je časťou manažmentu, funkcia manažmentu
bezprostredné pôsobenie vedúceho pracovníka na podriadených (chce dosiahnuť určité pracovné správanie sa) pôsobenie na pracovníkov, vytváranie prostredia objektom vedenia – ľudia, jednotlivci a skupiny pôsobenie na ľudí má svoj zmysel, účel – dosahovanie cieľov podniku Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

38 Spôsoby vedenia ľudí A: osobným príkladom - vlastnosti, konanie, vystupovanie B: nepriamym pôsobením - motivácia, priaznivá podniková klíma C: priamym usmerňovaním - príkazy, úlohy, nariadenia Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

39 Štýly vedenia ľudí spôsoby vedenia pracovníkov, ktoré ich motivujú k určitému správaniu sa v rôznych situáciách. každý štýl vedenia používa konkrétne metódy a techniky je to forma pracovného vzťahu vedúceho pracovníka k podriadenému. výraz postoja vedúceho k podriadeným, prejavuje sa dôverou, resp. nedôverou, tolerantnosťou resp. netolerantnosťou. silne závisí od osobnosti vedúceho a jeho postoja k ľuďom je to vertikálny vzťah vedúceho (manažéra) k podriadeným jednotlivcom alebo kolektívu. Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

40 Štýly vedenia ľudí Autoritatívny (direktívny, autokratický) Znaky
Uplatňovanie vôle vedúceho bez ohľadu na názory podriadených Používa mocenské prostriedky Sám rozhoduje, vydáva príkazy podriadeným Očakáva splnenie príkazov Jednosmerná komunikácia zhora nadol Na motiváciu využíva svoje postavenie Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

41 Štýly vedenia ľudí 2. Demokratický štýl (konzultatívny, otvorený)
Znaky: obojstranná komunikácia (vedúci – podriadený) vedúci – osoba s ústretovým prístupom vedúci sa radí o navrhovaných úlohách, postupoch, konzultuje, zvažuje ich názory koordinuje priebeh plnenia prác podporuje a motivuje zamestnancov výborná pracovná klíma, dôvera zmysel pre tímovosť, dosahovanie spoločných cieľov Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

42 Štýly vedenia ľudí 3. Liberálny (mäkký, voľná uzda) štýl Znaky:
Vedúci málokedy využíva svoju moc Podriadeným ponecháva veľkú voľnosť v konaní Spolieha sa na podriadených, že si sami stanovia ciele, postupy Pomáha podriadeným zaobstarať informácie a zabezpečuje styk s vonkajším prostredím Je reprezentantom kolektívu Vyhýba sa zodpovednosti, nevyužíva sankcie Netrvá na vlastnom posúdení a odsúhlasení Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

43 KONTROLA je úzko prepojená s plánovaním a rozhodovaním
je zameraná na meranie a usmerňovanie vykonanej práce Jej poslaním je: - včas a hospodárne zistiť odchýlky v riadenom procese (rozdiel medzi zámerom a jeho realizáciou) Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

44 KONTROLA ÚLOHY kontroly: - zisťovať skutočný vývoj riadeného objektu a zistiť konečný výsledok - porovnať skutočný vývoj s tým, ktorý bol určený rozhodnutím riadiaceho subjektu - vyvodiť závery pre ďalšie rozhodnutie ZNAKY kontroly: - dynamický a stále prebiehajúci proces - týka sa celej organizácie - je potrebná na meranie a zhodnotenie výkonnosti podniku Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

45 Kontrola - druhy 2. Podľa úrovne riadenia:
Podľa pôvodu kontrolujúcich prvkov Vnútorná (interná) – zabezpečujú pracovníci podniku (vedúci alebo ním poverení pracovníci) Vonkajšia (externá) – uskutočňujú ju osoby mimo podniku - daňový úrad, inšpektorát práce, ŠOI a pod.. 2. Podľa úrovne riadenia: Na vrcholovej úrovni – kontrola plnenia plánov, celkové výsledky - VH Na nižších úrovniach – operatívna kontrola, čiastkové úlohy – výroba, predaj, financie .... Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

46 Kontrola - druhy 3. Podľa štádia činnosti:
Predbežná (vstupná) – uskutočňuje sa predtým, než sa príjme konečné rozhodnutie, cieľom je predísť nesprávnym rozhodnutiam (rozpočty, rozvrhy aktivít.....) Priebežná - vykonáva sa v priebehu realizácie činnosti, ešte neboli dosiahnuté konečné výsledky, poslaním je včas odhaliť nedostatky a odchýlky – kontrola kvality, plnenie plánu Konečná (výstupná) – po ukončení aktivity, preveruje ako sa splnili zámery, aké odchýlky vznikli, príčiny, kto ich zavinil..... Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

47 Kontrola - druhy 4. Podľa pravidelnosti
Pravidelná (periodická) – tam, kde treba sústavne zisťovať rozdiely medzi skutočnosťou a plánom Nepravidelná - vyplýva z potreby preveriť niektoré skutočnosti v podniku 5. Podľa šírky kontrolovaných objektov: Všeobecná – týka sa všetkých stránok podniku Špecifická (špeciálna) – je zameraná len na niektoré stránky v podniku – financie, dodržiavanie zákonov.... Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

48 ROZHODOVANIE je činnosť, ktorá identifikuje a analyzuje problém ako predmet riešenia, stanovuje možné varianty a vyberá najvhodnejší spôsob riešenia problému Subjektom rozhodovania – je človek (rozhodovateľ) – musí urobiť vlastné rozhodnutie Rozhodovateľom – môže byť jednotlivec alebo kolektív Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

49 Znaky rozhodovania Existuje možnosť výberu Výber riešenia je vedomý
Výber riešenia je cieľavedomý Výber riešenia sa uskutočňuje podľa určitých kritérií Výber sa končí konaním Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

50 Základné prvky rozhodovania
Subjekt rozhodovania Problém a cieľ rozhodovania Podmienky rozhodovania Varianty rozhodovania Kritéria rozhodovania Pravidlá rozhodovania Rozhodovacia stratégia Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

51 Rozhodovanie – typy Rozhodovanie v podmienkach istoty –
Podľa informovanosti a istoty informácie Rozhodovanie v podmienkach istoty – Rozhodovateľ pozná: alternatívy riešenia, možné stavy okolia (sú to stavy, ktoré môžu nastať a ovplyvniť výber najvhodnejšieho riešenia), účinky jednotlivých alternatív pri rôznych stavoch okolia. Toto rozhodovanie je veľmi zriedkavé a používa sa pri rozhodovaní na najnižších úrovniach riadenia (dielňa) alebo pri rozhodovaní v krátkych časových okamihoch (operatívne rozhodovanie). Napríklad: Pracovník má určiť plán výroby výrobkov na základe prijatých objednávok. alternatívy – výrobná kapacita strojov stav okolia – prijaté objednávky účinky jednotlivých alternatív – rôzne počty výrobkov pri využití rôznych výrobných zariadení na dosiahnutie daného stavu okolia (rôzna výkonnosť strojov a teda i čas na realizáciu jednotlivých objednávok). Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

52 Rozhodovanie - typy b) rozhodovanie v podmienkach rizika:
poznáme alternatívy a účinky jednotlivých alternatív, nepoznáme možné stavy okolia – tie určíme na základe pravdepodobnosti, tá môže byť: štatistická – využíva sa ak sa jav uskutočnil aj v predchádzajúcom období (t.j. máme nejaké štatistické údaje) subjektívna – odhadom, ak ide o jedinečnú situáciu. Pr.: Manažér zostavuje plán nákladov na nasledujúce obdobie: pozná kalkulácie nákladov jednotlivých výrobkov, vie odhadnúť úroveň celkových nákladov výrobkov, nevie s istotou určiť objemy výroby jednotlivých výrobkov (t.j. pozná iba pravdepodobná objem predaja). Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

53 Rozhodovanie - typy c) rozhodovanie v podmienkach neurčitosti:
poznáme alternatívy, účinky alternatív, nepoznáme stavy okolia ani pravdepodobnosti výskytu jednotlivých stavov Môžeme rozhodnúť 2 spôsobmi: prizvať expertov, ktorí uskutočnia subjektívny odhad pravdepodobnosti – tým sa toto rozhodnutie zmení na rozhodovanie v podmienkach rizika, sami si určíme pravdepodobnosti odhadom => rozhodovanie v podmienkach rizika. Pr.: Manažér plánuje výrobu výrobkov, s ktorými chce preniknúť na nové trhy. alternatívy – výrobky a ich ceny na rôznych trhoch, účinky – najnižšie ceny, za ktoré by mohol ponúknuť svoje výrobky, stavy okolia – vôbec nepozná prípadných ďalších konkurentov, ktorí uvažujú o vstupe na tento trh a ich cenovú politiku. Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

54 Rozhodovanie - typy Podľa subjektu rozhodovania:
Individuálne rozhodovanie – je vhodné pre rýchle rozhodovanie, nie príliš zložité a náročné. Vysoká subjektivita rozhodovateľa je negatívom. Skupinové (kolektívne) rozhodovanie – ak ide o rozhodovanie o závažných otázkach, je potrebné kolektívne posúdenie. Je to časovo a finančne náročné rozhodovanie Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

55 Manažéri podniku je riadiaci pracovník, ktorý riadi prácu útvarov podniku a je zodpovedný za výsledky práce iných. je vedúca osobnosť podniku (top manažér) Druhy (typy) manažérov: A: podľa stupňa (úrovne) manažmentu: - vrcholoví (TOP) manažéri - manažéri strednej úrovne - prvostupňoví manažéri Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

56 Vrcholoví manažéri (TOP)
tvoria malú časť vedúcich pracovníkov v podniku usmerňujú a koordinujú činnosť podniku ako celku do funkcie sú vymenovaní vlastníkmi resp. orgánmi podniku členovia predstavenstva, prezident, viceprezident, námestníci reprezentujú podnik navonok stanovujú ciele a stratégie podniku Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

57 Manažéri strednej úrovne
Tvoria najväčšiu skupinu Manažéri divízií, závodov... Zodpovedajú za plnenie plánov, ktoré vypracovali top manažéri Dozerajú na aktivity manažérov prvej línie a koordinujú ich Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

58 Prvostupňoví manažéri
Manažéri prvej línie Dozerajú na výkonných pracovníkov Riadia činnosť výkonných pracovníkov Vedúci útvaru, majster dielne Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

59 Manažéri - druhy B: Podľa charakteru vykonávanej činnosti Manažér univerzalista má komplexnú právomoc a zodpovednosť za podnik, závod, prevádzku a pod. zabezpečuje celkové riadenie, pripravuje stratégie, organizuje prácu, kontroluje, spolupracuje s manažérmi špecialistami 2. Manažér špecialista – je odborný manažér, zameraný na funkčné oblasti podniku, pomáhajú manažérom univerzalistom, zodpovedá za určitú špecializovanú oblasť (marketing, výroba, financie) Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

60 Charakteristiky úspešného manažéra
Skupina – vrodené kvality Potreba riadiť Potreba moci Schopnosť vcítiť sa 2. Skupina – získané kvality (výchova, vzdelávanie, tréning) Základné vedomosti a informácie Zručnosti a vlastnosti Schopnosť učiť sa Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

61 Vlastnosti manažéra Iniciatívnosť Zásadovosť Samostatnosť
Disciplinovanosť Rozvážnosť Optimizmus Rozhodnosť Fantázia Cieľavedomosť Emocionálnosť Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ

62 Záver Mať autoritu znamená byť rešpektovaný, mať prestíž znamená byť uznávaný. Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ


Stiahnuť ppt "Ing. Ivana Fafráková/ Podniková ekonomika 4. ročník"

Podobné prezentácie


Reklamy od Google