Stiahnuť prezentáciu
Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte
1
Hlavný kontrolór ako partner poslanca
Adrián Macko Bešeňová 7. apríl 2019
2
Právne predpisy a literatúra
Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z.n.p. Jozef Tekeli – Marian Hoffmann ZÁKON O OBECNOM ZRIADENÍ Komentár
3
§ 18 Postavenie hlavného kontrolóra
Hlavného kontrolóra volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo. Hlavný kontrolór nesmie bez súhlasu obecného zastupiteľstva podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť a byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť. Toto obmedzenie sa nevzťahuje na vedeckú činnosť, pedagogickú činnosť, lektorskú činnosť, prednášateľskú činnosť, prekladateľskú činnosť, publicistickú činnosť, literárnu alebo umeleckú činnosť a na správu vlastného majetku alebo správu majetku svojich maloletých detí. Kontrolnú činnosť vykonáva nezávisle a nestranne
4
Nezlučiteľnosť a) poslanca b) starostu
c) člena orgánu právnickej osoby, ktorej zriaďovateľom alebo zakladateľom je obec d) iného zamestnanca obce e) podľa osobitného zákona
5
Predpoklady na výkon funkcie § 18a
Minimálne úplné stredné vzdelanie vyštudovaný odbor nie je až tak dôležitý(nemusí byť ani právnik, ani ekonóm) záujem o vzdelávanie najdôležitejšia je ochota nezávisle a čestne pracovať
6
Voľba deň konania voľby vyhlási OZ najmenej 40 dní pred dňom konania voľby - úradná tabuľa a spôsob v obci obvyklý, voľba sa musí konať počas posledných 60 dní funkčného obdobia písomná prihláška najneskôr 14 dní pred konaním voľby 60 dní od zániku funkcie podľa ods. 8 písm. a), b), d)
7
prvé kolo – nadpolovičná väčšina všetkých
druhé kolo v prípade nezvolenia – postupujú dvaja kandidáti s najväčším počtom hlasov v 1. kole, v prípade rovnosti viacerých postupujú všetci s najväčším počtom v druhom kole vyhráva kandidát s najväčším počtom platných hlasov v prípade rovnosti hlasov v druhom kole rozhoduje žreb
8
funkčné obdobie je šesť rokov a začína sa dňom nástupu do práce
zvolením vzniká nárok na uzavretie zmluvy !!! starosta je povinný uzatvoriť s HK zmluvu – jedna z mála povinností bez priestoru na obštrukcie !!! pracovný pomer na kratší pracovný čas – POZOR – jeho dĺžku musí zastupiteľstvo určiť pred vyhlásením voľby - príklad
9
Zánik funkcie vzdaním odvolaním uplynutím funkčného obdobia smrťou
rozsudok o pozbavení spôsobilosti na právne úkony rozsudok za úmyselný trestný čin dňom, keď začal vykonávať funkciu podľa § 18 ods. 2 - nezlučiteľnosť
10
Odvolanie opakovane alebo zvlášť hrubým spôsobom poruší povinnosti zamestnanca alebo vedúceho zamestnanca hrubo alebo opakovane zanedbáva povinnosti vyplývajúce z funkcie a bol aspoň raz písomne upozornený OZ uvedie nepravdivý údaj v čestnom vyhlásení, alebo v údajoch o svojich majetkových pomeroch
11
Hlavný kontrolór viacerých obcí
volí a odvoláva ho zastupiteľstvo každej obce
12
Plat HK je súčin priemernej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve za predchádzajúci kalendárny rok a koeficientu podľa počtu obyvateľov obce k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roka podľa údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky možnosť mesačnej odmeny do výšky 30 % platu
13
Rozsah kontrolnej činnosti
kontrola zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri nakladaní s majetkom a majetkovými právami
14
Kontrolnej činnosti podlieha
RO a PO zriadené Právnické osoby založené Osoby, ktorým boli poskytnuté účelové dotácie alebo finančné výpomoci
15
Pravidlá kontrolnej činnosti
§ 20 až 27 zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite ďalšie podrobnosti môže ustanoviť obec uznesením.
16
Úlohy HK predkladá OZ návrh plánu kontrolnej činnosti raz za šesť mesiacov – musí byť zverejnený najmenej 15 dní pred prerokovaním vypracúva stanovisko k návrhu rozpočtu a k návrhu záverečného účtu predkladá správu o výsledku kontroly OZ na jeho najbližšom zasadnutí – žiadne komisie ani mestská a obecná rada – príklad zvedavosť
17
predkladá OZ správu o kontrolnej činnosti - do 60 dní po uplynutí kalendárneho roka
spolupracuje so štátnymi orgánmi vybavuje sťažnosti, ak tak ustanovuje štatút obce ... je povinný vykonať kontrolu, ak ho o to požiada OZ alebo starosta obce, ak vec neznesie odklad – nezmysel – riziko straty autonómneho postavenia HK a možnosť znefunkčnenia kontroly zo strany starostu !!! nástroj poslancov sa čiastočne dostal do rúk starostu – HROMADNÁ PRIPOMIENKA !!!
18
zúčastňuje sa zasadnutí OZ a obecnej rady s hlasom poradným, môže sa zúčastňovať aj komisií
je oprávnený nahliadať do dokladov a dokumentov v rozsahu kontrolnej činnosti je povinný na požiadanie bezodkladne sprístupniť výsledky kontrol poslancom alebo starostovi
19
Útvar HK § 18g väčšinou väčšie mestá útvar je súčasťou obecného úradu
za jeho činnosť zodpovedá hlavný kontrolór
20
Partner alebo „nepriateľ“ ????????
ako pre koho nie všetci sme rovnakí
21
Typy samosprávneho fungovania
starosta Poslanci (väčšina) kontrolór výsledok (stav ochrany) riešenia pre transparentnos ť čestný čestní Výborná (HK = šťastný človek) Nie sú potrebné lapaj Ochrana dobrá -stav pohotovosti ( HK sa nenudí) Zadávanie kontrol informovanie verejnosti beťári Ochrana značne narušená (HK nestíha) Kontroly, TO, podnety – v prípade volieb končí slepý – hluchý - nečestný KATASTROFA pre obec Aktívni občania – náhrada kontrolóra Jediné riešenie - voľby
22
Aktivita kontrolóra Chce kontrolovať Nechce kontrolovať
Môže kontrolovať Musí kontrolovať
23
Rozdiel medzi kontrolórmi malých obcí a miest
malá obec -výkon kontroly značne obmedzený úväzkom – HK tu zastáva aj funkciu akéhosi poradcu malé mesto – HK väčšinou bez útvaru – všetko musí zvládnuť sám alebo si pomáha prizvanými osobami veľké mestá – HK má väčšinou zriadený útvar a na kontrolách pracuje viac zamestnancov
24
Mierne nástroje hlavného kontrolóra
informovanie a vzdelávanie poslancov po vykonaných kontrolách návrhy opatrení a odporúčaní v prípade nerešpektovania sú nástroje v rukách poslancov – VZN, obmedzenie kompetencií, plat starostu
25
Tvrdé nástroje hlavného kontrolóra
V prípade závažných podozrení podnety na prokuratúru – veľká dávka trpezlivosti trestné oznámenia – presne to isté pri podvodoch s fondami EÚ – OLAF medializácia a informovanie verejnosti o závažných kauzách – najlepšie spoločne s poslancami Príklady
26
Smutná slovenská realita
neinformovaná, resp. len jednostranne informovaná verejnosť (zo strany starostov a primátorov), zväčša pozitívnymi informáciami zmenu nepotrebuje ZMENA K TRANSPARENTNOSTI = OBROVSKÉ ÚSILIE
27
Ďakujem za pozornosť
28
Kontakty Tel: Mail:
Podobné prezentácie
© 2024 SlidePlayer.sk Inc.
All rights reserved.