Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia Úvod do prezentácie.

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "Prezentácia Úvod do prezentácie."— Prepis prezentácie:

1 Prezentácia Úvod do prezentácie

2 Všeobecné princípy Počiatočná zásada pre akúkoľvek prezentáciu hovorí: ak sa máme zaoberať nejakou témou, musíme si najskôr objasniť základné pojmy a stanoviť ich pracovné definície. Informácia je viac-menej formalizovaný odkaz, určený konkrétnemu subjektu, ktorý má za cieľ: znížiť neurčitosť znalostí subjektu rozšíriť znalosti subjektu Prezentácia je súčasťou komunikácie: Komunikácia všeobecne je podávanie a prijímanie informácií. Prezentácia je podávanie informácií jednej alebo niekoľkým osobám Publikum je všeobecná množina čitateľov, poslucháčov alebo divákov. Cieľová skupina je publikum, na ktoré je zameraná prezentácie. MM 2008

3 Komunikácia Podávané a prijímané informácie môžu mať akúkoľvek formu. Vnímané sú predovšetkým opticky alebo akusticky (aj keď prijímané čuchové, chuťové a hmatové informácie tiež nebývajú na škodu). Komunikácia je buď ústna (osobná alebo s pomocou technických prostriedkov) alebo písomná (vrátane faxov, počítačov apod.). Komunikácia môže byť typu 1:n (prezentácie), keď zoznamujeme širší okruh záujemcov s danou tematikou, alebo typu m:n (interakcia), keď diskutujeme o danej problematike v skupine špeciálnym prípadom interakcia 1:1, teda dialóg dvoch partnerov. MM 2008

4 Základné prvky prezentácie
Prezentácia má svoje zákony, pravidlá a zvyklosti. Ich dodržiavanie je základom úspechu prezentácie - základné prvky prezentácie: MM 2008

5 Základné prvky Téma – volíme ju sami alebo môže byť zadaná
Publikum - to si väčšinou nevolíme, ale musíme sa mu prispôsobiť Účel – vždy si musíme ujasniť, prečo prezentujeme, za akým účelom MM 2008

6 Účel prezentácie informovať – o novom objave, o novom produkte, o novej službe, o novej technológii alebo metodológii, informovať manažment o stave projektu ..., vysvetliť myšlienky, poznatky, princípy, postupy ..., presvedčiť cieľovú skupinu o platnosti nejakého tvrdenia, o dôležitosti projektu alebo produktu, o správnosti riešenia systému, o význame nejakých údajov ..., MM 2008

7 Účel prezentácie ... priviesť cieľovú skupinu k činu - kúpiť produkt, objednať si službu, schváliť projekt, doviesť čitateľov či poslucháčov k novým znalostiam alebo zručnostiam - učebnice, výučba v škole, firemný kurz, školenie užívateľov ..., zaujať (a prípadne i pobaviť) oznámením nejakej myšlienky, nápadu, príbehu, príkladu MM 2008

8 Druhy prezentácií Písomná prezentácia Ústna prezentácia
Špeciálne prezentácie: do tohto typu môžeme zaradiť internetovú a multimediálnu prezentáciu, filmovú upútavku, video-šot ale aj internetovú reklamu a pod. MM 2008

9 Písomná prezentácia Písanie je vo všeobecnosti náročné a písomné prezentácie o to viac. Musia byť formálne a presné bez toho, aby boli nudné alebo vyčerpávajúce. Písomný prejav číta záujemca sám, bez doplňujúcich informácií. Všetko musí byť povedané v texte, informácie sa neprispôsobujú čitateľovým reakciám. MM 2008

10 Písomná prezentácia ... Čitateľ si môže prispôsobiť rýchlosť čítania podľa náročnosti textu, môže sa k jednotlivým častiam vracať, prečítať si ich opäť a popremýšľať nad nimi. Nezaujímavý a neusporiadaný text môže čitateľ odložiť. Písomná prezentácia je faktograficky presnejšia, pretože používa jednoznačné objektívne vyjadrovacie prostriedky (matematické vzťahy, tabuľky, grafy, schémy postupov, dejov, vzťahov), ktoré môžu byť veľmi podrobné MM 2008

11 Písomná prezentácia - formy
príspevky na semináre a sympózia; príspevky pre odbornú, všeobecnú tlač; projekty, správy (výskumné, záverečné, diplomové, habilitačné, …); dokumentácie produktov; reklama, inzercia, letáky, propagačné materiály; interné oznamy, memorandá, informácie pre manažment, firemný spravodajca; sylaby, skriptá, knihy, neperiodické publikácie. MM 2008

12 Ústna prezentácia Ústny prejav je tzv. „sériový“ – príjemca (poslucháč, divák) je celkom závislý na postupe toho, kto informáciu podáva (či už spôsobe alebo tempe). Pri ústnom prejave poslucháč vidí rečníka, prejav je doplnený gestami, mimikou, výslovnosťou a melódiou slov a viet. Dobrá ústna prezentácia je vedená podľa okamžitých reakcií poslucháčov. MM 2008

13 Ústna prezentácia Pri nezáujme väčšinou poslucháč [ne]môže prezentáciu opustiť (zo spoločenských dôvodov alebo preto, že účasť je povinná). Pri ústnom prejave je možné doplniť podávané informácie audiovizuálnymi pomôckami (tabule, projektor, dataprojektor), ktoré však nemajú odvádzať pozornosť od samotného ústneho prejavu a maj mnohé obmedzenia (čitateľnosť, zreteľnosť, množstvo údajov, ...). MM 2008

14 Ústna prezentácia - formy
semináre a sympózia; prednášky, cvičenia; školenia; rozhovory, vystúpenia a relácie v rozhlase a televízii; prezentácia výsledkov práce pre manažérov; výstavy, veľtrhy, náborové akcie; oponentúry a obhajoby; tematické porady. MM 2008

15 Multimediálna prezentácia
Prezentácia, v klasickom zmysle slova, predstavuje výstup pred publikom, kedy rečník pre názornejšie podávanie informácií a zvýšenie pozornosti pri svojej reči, ukazuje prehľadné podporné materiály, ktoré si pre svoje vystúpenie vopred pripravil. MM 2008

16 Multimediálna prezentácia
Ak pridáme prívlastok „multimediálna", a pritom vychádzame z definície multimédií v širšom zmysle slova, podporné materiály multimediálnej prezentácie musia obsahovať aspoň dva multimediálne komponenty (text, obraz, video, animácia, audio). Pod pojem „multimediálne prezentácie" zahŕňame viacero spôsobov sprostredkovania informácií pomocou multimédií, ako predstavuje prezentácia len v klasickom ponímaní. MM 2008

17 Klasifikácia prezentácií
Z hľadiska spôsobu poňatia formy prezentácie môžeme multimediálne prezentácie klasifikovať nasledovne: Prezentácia vedená rečníkom Automatická prezentácia bez rečníka Interaktívna prezentácia bez rečníka. MM 2008

18 Prezentácia vedená rečníkom
Predstavuje klasické poňatie pojmu prezentácia. informácie obsiahnuté v prezentácii nemajú bez doplňujúceho výkladu plnú informačnú hodnotu. slúžia len ako podporný materiál k prednáške problematika je sumarizovaná do základných bodov - pre názornejšiu predstavu problematiky sa uvádzajú tabuľky, grafy a štatistiky. Takto koncipovaná multimediálna prezentácia nie je bez doplňujúceho výkladu použiteľná v informačnom procese. Má široké využitie najmä v podnikovej sfére, ale veľmi vhodné je jej uplatnenie aj v pedagogickom procese. MM 2008

19 Automatická prezentácia bez rečníka
základným rysom je nutnosť informačnej úplnosti obsiahnutej v samotnej multimediálnej prezentácii. Prezentácia beží bez možnosti zásahov publika do jej priebehu. Formou automatických prezentácií sú väčšinou prezentované multimediálne show. Najčastejšie sa využívajú pri propagovaní produktov alebo firiem - sú to automaticky sa opakujúce show, ktoré pútavým spôsobom upozorňujú na firmu alebo produkt. Ide zväčša o kratšie prezentácie. Spravidla sú tvorené niekoľkými výstižnými snímkami alebo krátkym videom, pripadne animáciou. MM 2008

20 Interaktívna prezentácia bez rečníka
aj interaktívna multimediálna prezentácia musí obsahovať všetky relevantné informácie, aby mala vypovedaciu hodnotu aj bez rečníckeho výkladu. Zásadným rozdielom je nutnosť zásahov užívateľa do jej priebehu. Ak vychádzame z definície multimédií v užšom zmysle slova, iba interaktívna prezentácia môže byť považovaná za plne multimediálnu. V súčasnosti je najčastejšou a najpopulárnejšou formou prezentácie. Do tejto kategórie musíme zaradiť obrovské množstvo web stránok, ktorých úlohou je informovať o činnosti a sortimente firiem po celom svete, keďže spĺňajú všetky kritériá multimediálnej prezentácie. MM 2008

21 Členenie prezentácií podľa účelu
Obchodné prezentácie - šetria čas a pomáhajú predajcovi predať komplexné informácie v najkratšom možnom čase. Marketingové prezentácie - poskytujú náhľad na produkt alebo produkty v kontexte pozície podniku. Školiace prezentácie Veľko-obrazové prezentácie Elektronická vizitka Multimediálne katalógy MM 2008

22 Školiace prezentácie seminárové tréningové prezentácie (seminar-style training) technické, vzdelávacie, obchodné, analýzu konkurencie, trhovú pozíciu, cvičenia pre študentov, zákazníkov a potenciálnych zákazníkov; samocvičiace prezentácie (self-training presentation) interaktívne multimédia, ktoré učia o produkte, spoločnosti, trhu, konkurencii hocičo, zahŕňajúc softvérové balíky, do ktorých je prezentačný materiál vložený; MM 2008

23 Školiace prezentácie ... prezentácie pre lektorov (training presentations for trainers) učia cvičiteľov dávať lepšie lekcie; servisné zákaznícke výpomoci, tréningové disky s informáciami o produkte spracovanými v ľahko pochopiteľnej forme a so špecializovanými tútormi, ktoré sa posielajú na žiadosť zákazníka. MM 2008

24 Veľkoplošné prezentácie
finančné prezentácie na získanie finančných prostriedkov alebo na zobrazenie finančnej sily; prezentácie ľudských zdrojov, ktoré oboznamujú perspektívnych zamestnancov so štruktúrou spoločnosti, kultúrou Bilboardy, m-boardy ... MM 2008

25 Elektronická vizitka je technickou novinkou v oblasti médií pre ukladanie dát. Jej štandardné rozmery sú zhodné s klasickou osobnou vizitkou a je možno na ňu zapísať až 60 MB informácií. Marketingový partner si takúto vizitku môže uložiť do svojho stáleho adresára vizitiek. Na elektronickej vizitke veľmi dobre pôsobí krátka, živá a vtipná multimediálna prezentácia, ktorá nielen informuje, ale dokáže i príjemne zaujať. MM 2008

26 Multimediálne katalógy
Pomocou multimediálneho katalógu produktov je možné veľmi atraktívnym spôsobom predstaviť výrobok alebo celú výrobkovú radu. Oproti klasickému tlačenému výrobkovému katalógu má hneď niekoľko výhod. Umiestnením na médium CD/DVD sa získa veľmi rozsiahla kapacita pre dostatočné množstvo informácii o našej produkcii. Zákazník sa s produktmi v katalógu zoznámi nielen v písanej forme, ale môže si i prehliadnuť fotografie alebo videosekvenciu predstavujúcu výrobok "v akcii". Oproti tlačenému katalógu je možné doplniť niektoré zaujímavé texty i hovoreným slovom. Sympatický ľudský hlas, doplnený príjemnou hudbou, dokáže vždy navodiť veľmi osobnú atmosféru. MM 2008

27 Komponenty prezentácie
Existujú rôzne platformy operačných systémov - rad štandardov pre vytvorenie, ukladanie a prenos multimediálnych dát V súlade s týmito štandardmi vzniká príslušný dátový súbor určitého formátu - niektoré užívateľské aplikácie taktiež dokážu robiť konverziu medzi rôznymi formátmi - hlavné komponenty: text, obraz a grafiku, zvuk, video a animácie. MM 2008

28 Text V multimediálnej prezentácii hrá významnú úlohu. Tvorí viac než 50% použitých dát v aplikácii. Jeho podiel a význam sa líši podľa typu prezentácie. Ak si zoberieme napr. elektronické encyklopédie, môžeme s určitosťou povedať, že text v tomto prípade tvorí podstatnú časť dát, keďže sa predpokladá obrovské uchovanie a zobrazenie objemu dát. Na druhej strane, ak by sme chceli vytvoriť výukový program pre vyučovací proces v materskej škole, prevládajúcu časť nebude tvoriť samotný text, pretože ten hrá iba sprievodnú úlohu. MM 2008

29 Text – jeho úloha úloha textu bude obsahová alebo sprievodná
použitie fontov, aký text bol jednoducho čitateľný a nepôsobil rušivým dojmom Dôležité je, aby bola zaručená kompatibilita fontu, tzn. aby sa použitý font premietal správne na každom počítači. Aký formát textu použiť? Uvažuje sa o rôznych efektoch a manipulácii s textom? MM 2008

30 Text Obsahová úloha - text poskytuje čitateľovi (t.j. používateľovi aplikácie) určitý obsah dát, preto musíme zabezpečiť nielen jeho obsahovú a jazykovú správnosť, ale aj jeho zrozumiteľnosť a prehľadnosť. Komunikačná úloha - prostredníctvom textu sa môže používateľ „dohovoriť“ či už formou príkazov, výberom z ponuky, nápovedy, čítaním rôznych upozornení, rád, poznámok alebo doporučení ako v aplikácii pokračovať ďalej. MM 2008

31 Obraz a grafika Vložením obrázku k textu vo forme jednoduchej schémy, nakreslením grafu k práve diskutovaným dátam môžeme veľmi jednoducho oživiť našu prezentáciu. množstvo použitých obrázkov v prezentácii závisí od danej prezentácie: Niektoré môžu byť na grafické objekty priamo zamerané (výrobok firmy) U iných prezentácii môžu obrázky poslúžiť ako dekorácia a prostriedok k zvýšeniu príťažlivosti prezentácie a udržanie záujmu publika. MM 2008

32 Obraz a grafika Obrázky môžeme obstarať hneď niekoľkými spôsobmi - nakreslením, namaľovaním, skenovaním, získaním pomocou digitálneho fotoaparátu alebo videokamerou. Programov zameraných na vytváranie a manipuláciu obrázkov a grafiky, je v súčasnosti na trhu veľké množstvo - odlišujú nie len rozsahom funkcii, náročnosťou spracovania ale aj nárokmi na hardvér a v neposlednom rade aj cenou. Druhy bitmapa a vektor MM 2008

33 Obraz a grafika - bitmapy
Rastrové obrázky (bitmapy) - sú zložené z množiny malých bodiek, ktoré dohromady tvoria čiary a tvary. Vo vnútornom systéme rastrových obrázkov nie je obsiahnutá informácia o jednotlivých prvkoch. Prvky takýchto obrázkov teda nie je možné oddeľovať ( t.j. rozkladať na obrázok na menšie súčasti), ani s nimi manipulovať a nie je možné ich previesť na samostatné objekty. Príkladom sú obrázky z aplikácie Paint vo Windows XP alebo naskenované predlohy. Rastrové súbory mávajú taktiež spravidla väčšiu veľkosť – súbory typu bmp, jpg a gif. MM 2008

34 Obraz a grafika - vektory
Vektorové obrázky (metasúbory) - jednotlivé prvky, ktoré je možné vo vektorovom obrázku vystopovať, sú i vo vnútornej stavbe súboru reprezentované samotnými krivkami a výplňami, takže sa dajú rozdeľovať na čiastkové útvary Vďaka tejto stavbe je potom možné obrázky napríklad upravovať pomocou kresliacich nástrojov rovnako, ako keby vznikli kreslením jednotlivých čiastkových tvarov. Väčšina klipartov, ktoré sú dodávané je vo formáte vektorového obrázku, konkrétne typu wmf. MM 2008

35 Zvuk človek prijíma prostredníctvom zraku a sluchu 80% informácii
V minulosti hral zvuk len sprievodnú úlohu, no v súčasnosti sa stal neoddeliteľnou časťou každej multimediálnej prezentácie. Dnes sa úloha zvuku zmenila - stal sa jedným z typov nesúcich určitú informáciu a začína plniť aj obsahovú funkciu. MM 2008

36 Zvuk - využitie vo forme hudobných alebo zvukových ukážok,
pri korekcii výslovnosti pri výučbe jazyka, v prezentačných programoch ako hudobne alebo slovné podfarbenie predvádzaných snímok. Znovu platí, podobne ako pri všetkých médiách, že každý, kto chce do prezentácie zakomponovať zvuk, musí zvážiť, akú úlohu má plniť. MM 2008

37 Zvuk - druhy ruchy a šum - jednotlivé zvuky pri kliknutiach na objekty, či varovné signály v prípade nesprávneho ovládania atď., hudba - môže súvisieť so samotnou tematikou, čo dokáže lepšie zaujať používateľa. V prípade, že hudba nie je závislá od témy môže ísť len o klasický sprievodný zvuk, reč a komentár- hovorené slovo priamo do premietanej prezentácie, ale aj nahovorený komentár, ktorý je uložený a prehratý priamo z prezentácie. MM 2008

38 Film a video Je dôležitý aspekt multimédií - rozlišujeme:
Zaznamenané klipy Animované klipy V oboch prípadoch video má veľké požiadavky na rýchlosť a pamäť počítača. Hardvér robí kompresiu a dekompresiu rýchlejšími, takže je možná vyššia frekvencia snímok a vyššia kvalita obrazu. MM 2008

39 Film a video - zaznamenané klipy
video pripravené pomocou digitálnej kamery, zdigitalizovaný záznam z klasickej analógovej videokamery či digitálnym fotoaparátom, ktorý podporuje tvorbu videa. I keď kvalita nie je porovnateľná s videokamerou môžeme využiť aj toto zariadenie. MM 2008

40 Film a video - animované klipy
video vytvorené pomocou programového vybavenia, pri ktorom sa využívajú jednotlivé média ako obrázky, zvuk, text a ďalšie. Tento typ videa sa po zložitom procese ukladá do štandardného video formátu avi, pripadne do komprimovaného pomocou kodekov do mpg či mpeg. MM 2008

41 Animácia Všetko, čo sa hýbe, skôr zaujme človeka ako statické objekty - animačné efekty. Možnosť zachytiť pohyb určitého objektu možno využiť pri popise deja, čo sa často využíva pri výukových programoch. Animáciou je možno oživiť prezentačný program alebo upozorniť na dôležité fakty. Animácia predstavuje kombinovaný typ dát - zahŕňa obraz, grafiku, zvuk a pohyb v čase, má viacero podôb - od jednoduchého presúvania objektov po obrazovke až po náročné, zložité, 3D modelovanie. MM 2008

42 Virtuálne realita Virtuálnu realitu môžeme charakterizovať ako prostredie, ktoré umožňuje prácu v trojrozmernom priestore, vymodelovanom v pamäti počítača. priestor vytvorený na počítači, v ktorom sa môžeme pohybovať a popritom využívať všetky svoje zmysly. Kombinuje všetky doteraz spomínané prvky ako text, obraz, zvuk a video. MM 2008


Stiahnuť ppt "Prezentácia Úvod do prezentácie."

Podobné prezentácie


Reklamy od Google