Stiahnuť prezentáciu
Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte
1
Prevencia drogových závislostí v činnosti pedagóga
2
Základné charakteristiky primárnej prevencie
Skupinový charakter Snaha zabrániť narušenia zdravia Ne-lekárske prostriedky (pedagogické, psych.) Zameranie špecifická a nešpecifická Základné pojmy: Znižovanie dopytu po drogách (nebyť zákazníkom) Drogové vedomie (poznatky) Denormalizácia (drogy nie) Porozumenie motivácie (nie schvaľovanie)
3
Hlavné cieľové oblasti PP
Formatívny vek Formatívne prostredie (rodina, škola, voľnočasové prostredie, práca, komunita) Primárna cieľová skupina (konečná – žiaci 6.B) Sekundárna cieľová skupina (rodina žiaka 6.B) Inmediátori – ľudia u ktorých sa predpokladá určitá kera vplyvu (rodičia, tréneri, kňazi) vzory, názorovo vzťahoví ľudia, populárne osoby (Superstars)
4
Vhodné a nevhodné postupy v PP
5
Ciele PP Výchova ku zdravému životnému štýlu
Zvyšovanie odolnosti detí voči negatívnym účinkom ponuky drog
6
Základné princípy v PP DZ
Univerzálna prevencia Selektívna prevencia Stanovenie cieľa Sústavnosť a dlhodobosť Primeranosť Názornosť Aktívnosť Uvedomelosť Definovanie cieľa na konkrétne dieťa Vyberáme stratégiu na určitú potrebnú zručnosť Väčšia intenzívnosť programu Spolupráca s inými zar. Snaha o integráciu Ž Rešp. študij. odbor Ž
7
DRUHY PREVENCIE NEŠPECIFICKÁ (voľnočasová činnosť v záujmovom útvare)
ŠPECIFICKÁ (zameraná priamo na oblasť prevencie závislostí – beseda s lekárom)
8
Formy špecifickej PP Makroprostredie (najvyššia úroveň) – megalo akcie (masmédiá) Mezoprostredie (stredná úroveň) – zameranosť na lokalitu, komunitu Mikroprostredie (cieľové skupiny, 9.A) – Prednášky a besedy - jednorazové Tematický blok – krátkodobý program Peer program – pripravení rovesníci Dlhodobý program – kombinácia a,b,c
9
Metódy a intervencie Jednorazové preventívne akcie (prednášky, besedy, komponované bloky) Dlhodobé preventívne programy (pre predškolský vek, rannoškolský vek, 4. – 5 triedy, pre 2. stupeň, pre SŠ) Neexistujú minimálne štandardy PP, na rozdiel od ČR!
10
Metóda KAB modelu Informácie, poznatky Zručnosti Postoje, hodnoty
13
Miera aktivity účastníkov PP
Prednáška 5 % Čítanie 10 % Audio/video 20 % Demonštrácia 30 % Diskusia 50 % Praktické vyskúšanie 70 % Učiť iných (peer) 90 %
14
Miera efektivity preventívneho programu
zodpovedá veku je malý a interaktívny zahŕňa podstatnú časť žiakov zahŕňa relevantných sociálnych zručností a zručností pre život berie do úvahy miestne špecifiká využíva pozitívne modely zahŕňa legálne i nelegálne látky zahŕňa aj znižovanie dostupnosti návykových rizík je sústavný a dlhodobý je prezentovaný kvalifikovane a dôveryhodne je komplexný a využíva viacero stratégii počíta s komplikáciami a ponúka dobré možnosti ako ich zvládať
15
Sociálny pedagóg a PP Podľa Nového školského zákona plnú kompetenciu
Nahrádza koordinátora prevencie Hlavný tvorca školskej stratégie PDZ Primárna prevencia: preventívne peer P Sekundárna prevencia: práca so Ž, R, triedou, vzdelávanie učiteľov Terciárna: pomoc v resocializácii Ž
16
Sociálny pedagóg ako tvorca preventívneho projektu
projektová výzva grantová schéma brainstorming know how pri písaní projektov z hľadiska vyzývateľov/donorov zámeru prevencie/cieľov klientely (inmediátori) evalvácie/zhodnocovania projektu
17
Konkrétne príklady z praxe
OZ NEZA (študentky SPaV) Budúca prednáška = preventívny program?
Podobné prezentácie
© 2024 SlidePlayer.sk Inc.
All rights reserved.